Pige / kvinde17 år
Hej!
Jeg er en pige på 17år som prøvede at ryge hash for første gang for ca 3 måneder siden. Efterfølgende prøvede jeg det flere gange, måske 1/2 gange om måneden. Jeg er begyndt at gå mere i byen med nogle venner og derigennem lært nogle at kende som ryger og kan skaffe hash, så jeg gjorde det igen, og har den sidste måned røget 2 gange om ugen. Grunden til jeg gør det er at jeg godt kan lide virkningen, det giver en ro hvor man kun kan tænke på at være lige der hvor man er, alle hæmninger forsvinder og man føler sig egentlig bare ovenpå. Jeg ser også ting som ikke er der, og ind i mellem ved jeg ikke helt hvor jeg er henne, men det skræmmer mig ikke. Jeg føler jeg måske er blevet afhængig, jeg tænker på hash nærmest konstant og føler trang til det, ligesom man gør til cigaretter. Det eneste tidspunkt jeg overvejer at stoppe er når jeg skal sove efter en skævert, hvor jeg får angst anfald for at blive opdaget, for at hashen vil ødelægge mit liv og sådan. Det er kun nogle af mine venner som ved det, holder det skjult for mine forældre og mit opholdssted. Jeg kan ikke sige det til nogen da min mor vil flippe helt ud, min far har jeg ikke så meget kontakt med, og hvis jeg siger det til mit opholdssted bliver kommunen rodet ind i det..
Jeg kan mærke træthedsfornemmelsen i skolen mest hvis jeg har røget aftenen før.
Er jeg afhængig/misbruger?
Kan det gå ud over mit liv lige nu eller på sigt?
Mvh Den anonyme pige.

Svar fra Brevkasserådgiver Brevkasserådgiver
Kære anonyme pige
Ved definitionen for hvad afhængighed er skal tre ud af følgende udsagn passe på dig, gør de det er du afhængig:
1) trang (”craving”)
2) svækket evne til at styre indtagelsen, standse eller nedsætte brugen
3) abstinenssymptomer eller indtagelse for at ophæve eller undgå disse
4) toleransudvikling
5) dominerende rolle med hensyn til prioritering og tidsforbrug
6) vedblivende brug trods erkendt skadevirkning
Ud fra det som du skriver virker til det at hashen er god for dig.
Du beskriver rigtig godt alle de gode ting ved det hashen kan give en, men også nogle symptomer som bekymrer mig, bla. syns hallucinationer og angst anfald. Begge alvorlige bivirkninger, som kan skyldes hash indtag. Alle sammen ret dårlige ting som får mig til at tænke på at dit brug af hash kan have dårlige konsekvenser på dit liv og sandsynligvis kan du få det endnu dårligere.
Du skriver at du ikke kan fortælle nogen det, da du tænker at dit opholdssted vil rode kommunen ind i det. I flere kommuner rundt om i landet er der misbrugscentre eller ungecentre hvor man gratis kan rette henvendelse og måske få nogle anonyme samtaler, uden at blive registreret.  Måske din kommue har sådan et tilbud.
Jeg ønsker dig al det bedste.
Du er er velkommen til at skrive igen, hvis du har svært ved at finde ud af, hvor du kan henvende dig i din kommune.