Dreng / mand18 år
Jeg har røget hash siden jeg gik ud af 9. Klasse
Jeg er færdig med min HF eksamen nu til sommer, jeg bor stadig hjemme ved min mor
Jeg er sikker på min mor hun ved at jeg ryger, men hun siger ikke noget til mig om det så i disse år har jeg taget det lidt som en selvfølge at det er okay at ryge nu når jeg ikke har fået så meget andet afvide, jeg står og tænker på om jeg skal sige til hende jeg ryger, så jeg ikke skal lyve overfor hende. Med hvad jeg laver i min fritid osv.*
Tror i der er en god måde og en dårlig måde at få det sagt? Og hvordan kunne man allerbedst få det sagt, uden at det lyder som om man sidder og koger hjernen ud hver dag, fordi så slemt er det ikke. Og som sagt, jeg er snart færdig med min gymnasiale uddannelse. Så jeg føler jeg skylder min mor at hun ved det, men er bange for hvad udkommet vil være ved det. Jeg er sikker på hun vil overreagere og sende mig mod et misbrugercenter med det samme, uden at tænke videre over hvordan jeg bruger hashen i forhold til min skole.

Svar fra rusmiddelekspert Morten Hørup
Hej
Hrmmm, det var da et udemærket spørgsmål.
Uanset hvordan du vælger at få det sagt, så vil der komme en reaktion tror jeg, ganske enkelt fordi din mor vil blive bekymret.
Så måske skal du sige det i små doser. Altså starte med at vise hende dine karakterer og din fraværsprocent på HF. Når hun så kan se at du klarer dig godt karaktermæssigt og ikke har ret meget fravær, hvilket faktisk er ret atypisk når man ryger hash, så kan du jo åbne op for at du ryger hash en gang i mellem. Det at du klarer dig godt, hvilket jeg går ud fra at du gør, vil måske berolige din mor nok til at i kan få en konstruktiv snak om stoffet og hvad det gør for dig af positive ting.
Det er vigtigt at du er lydhør over for hendes bekymring, fordi at vi alle må erkende at forskningen nu viser, at er skadeligt for hjernens udvikling at ryge hash, specielt før den er færdigudviklet i 25 års alderen.
Det kan også være, som du skriver at hun ved at du ryger, og at hun måske har et mere nuanceret syn på hash end du tror!
Vigtigst af alt er at du får det sagt til så du ikke behøves at lyve over for hende mere.
Held og lykke med sandheden…