Dreng / mand17 år
Hej jeg skriver ind fordi en af mine venner og jeg godt ville prøve og ryge hash og jeg kunne godt tænke mig at vide hvor stor chance der er for at få en hash psykose og om hvad en hash psykose i bund og grund er og om det er farligt osv.
er det unormalt at prøve at ryge hash ?
er det meget skadeligt på hjernen når man er 17 år ?

Svar fra rusmiddelekspert Torben Vangsted Boel Hansen
Hej
Hvor er det godt du forsøger at få noget viden inden du kaster dig ud i at eksperimentere med hash.
Det er svært præcist at sige hvor stor chancen for at få en hash udløst psykose er, da det ikke er alle der søger hjælp i den forbindelse. Jeg tror det hænger sammen med to ting. For det første kan en hash udløst psykose opleves på mange forskellige måder, for det andet er det som regel ikke noget man er så stolt af, at man taler om det.
Du skal være opmærksom på at man kan få en hash udløst psykose første gang man ryger, 10 gang, 100 gang osv. Det vil sige man kan ikke være sikker på at fordi man ikke fik det første gang så får man det aldrig.
En hash udløst psykose kan som skrevet opleves på forskellige måder, men det er typisk forbundet med oplevelser af angst, paranoide og skizofrene oplevelser. Sagt på en anden måde oplever man ting omkring sig som ikke sker i virkeligheden, høre stemmer eller tror man bliver forfulgt. Man skønner at ca. halvdelen af dem der får en psykotisk oplevelser får en længerevarende psykose. Sidste år blev der indlagt 167 personer på de danske sygehuse med hash udløste psykoser.
Om det er unormalt at prøve at ryge hash ved jeg ikke, de seneste undersøgelser viser at 44 % af danskerne mellem 16 og 44 år har prøvet at ryge hash. 4,6 % har røget hash inden for den sidste måned, Så man kan sige at mange prøver og få gør det jævnligt.
I forhold til hvor skadeligt det er for hjernen, så kan man som tommelfingerregel sige at hvis man ryger hash inden hjernen er færdigudviklet så er risikoen for at få psykotiske oplevelser, udvikle misbrug og begrænse sin indlæringsevne meget større end når hjernen er færdig udviklet. Så jeg tænker at hvis man vil prøve det så er det godt at vente så længe som muligt.
Jeg håber du kan bruge mit svar. Du er meget velkommen til at skrive igen hvis du for brug for det.
Venlig hilsen
Torben