Dreng / mand15 år
Hej netstof er i en presset situation og håber i kan hjælpe Hej, jeg er 15 år gammel og har røget hash i bong i ca 2 år Er involveret i en sag hvor jeg skal i varetægt i 4 måneder(Holder den døgn sikre institution ukendt af personlige oversager). Nå men skal ind den 20. Marts så håber på svar før det -Du bedes venligst læse alt her nede under da jeg tænker det er vigtigt Det der nok var med til at starte mit hash misbrug var at jeg i starten der jeg begyndte at ryge ligesom begyndte at føle mig som et barn igen “ironisk nok som 13 årig”, Men altså nu snakker vi altså jeg nemt kunne dagdrømme tilbage i 3 klasse eller 4 Klasse. Kunne også finde på at starte min gamle Playstation 3 og spille nogle spil jeg spillede dengang i 4 klasse, husker ikke at spillene var interessante, men sad alligevel med et kæmpe smil på læben begyndte og kunne mærke mindre og mindre når jeg røg pind så jeg gik da over til bong fik hurtigt skaffet en med f*cking fødselsdagspenge som jeg fx idag syntes er sindssygt respektløst når nvm da jeg begyndte at ryge bong og begyndte også at indtage amfetamin så efter ikke at have sovet i fx 2 dage også derefter fyrer nogle bong hoveder blev jeg altid vold paranoid men kunne godt skelne mellem fantasi og virkelighed. Så skete der det en dag at jeg fyrte nogle bonghoveder og syntes ikke det var en særlig paranoid oplevelse men her begynder shittet at gå ned. Vores ring klokke er lidt fancy den spiller nemlig melodier når man ringer på døren. Der var en af mine venner som skulle hente noget og han måtte ikke vide jeg stadig røg hash uden at komme for meget i detaljere nå men så ligepludslig er jeg overbevist om jeg kunne høre ringklokken (hele melodien) og i samme tid med det så begyndte jeg at kaste bongmixet væk og flytte alle mine bonger ind i et skab. Men til min overraskelse var der anseligt ingen der ringte på for det meste når jeg ryger lyner jeg ned får mit gadin fordi mine forældre og jeg ikke syntes at de behøves at nyde det ellers remlig flotte syn af mig der ryger bong. Men så oplever jeg tit at når jeg lyner ned for gardinet i dagslys kan man stadig se lidt lys i siderne af gardinet og prøver ufattelig mange gange at jeg tror jeg ser sort skygger (tit gående i 5-6 mands gruppe) alle sammen forbi mit gadin som om de gik en eller anden række efter hinanden lige forbi mit vindue. Der sker også tit det at jeg hører lyder på en speciel måde høre meget små lyde som nogle der bare rører ved en pose eller en stol der bare bliver rykket ligeså stille EKSTREMT HØJT, og det kan være ekstremt irriterende nogle gange men også noirn har en svær grad af ADHD men heller ikke andet end det ingen skitzofreni eller andre lignende “psykotisk fremkaldende sygdomme” hvis man kan sige det i familien sådan, alle de ting jeg har skrevet over oplever jeg tit i forskellige grader de ting jeg ser og hører sker tit men kun under påvirket tilstand og skal lige tilføje at jeg ikke har været bange fra de oplevelser her men de har nok mere bare fået mig til at klø mig lidt på hovedet og tænke WTF. Jeg er jo tvunget til at stoppe med at ryge i 4 måneder her snart pga varetægt, men kunne godt tænke mig at få afvide hvor de her lyde og ting jer ser kan opstå fra og hvad de betyder. Grunden til jeg skriver her er at jeg ikke vil snakke med nogle af de ansatte på varetægten siden jeg ikke tager chancen for at fx blive smidt på den lukket efter varetægt. Jeg vil virkelig gerne på 10 klasse og begynde at gå i skole igen. Håber på svar fra jer hilsen mig 🙂 Ved heller ikke om i kan bruge den liste over rusmidler jeg har taget og hvilken alder fik afvide af min ven at det ville han tro det måske havde en rolle på en måde HASH/SKUNK/MARIJUANA – 12 år COKE – 14 år MDMA – 14 år AMFETAMIN – 14 år LSD (400 ug første gang) 15 år XTC – 14 år HAWAII SVAMPE – 14 år ALKOHOL – 10 år (Fandt en flaske rødvin i vores gamle sommerhus og drak indtil jeg syntes jeg kunne mærke noget derefter faldte jeg i søvn

Svar fra rusmiddelekspert Morten Hørup
Hej
Tak for din mail..
De symptomer du beskriver i din mail, lyder for mig som om at du har en stof udløst psykose..Stof udløste psykoser kan var fra få timer til mange uger,måneder. Du skriver ikke hvor meget du ryger/indtager af stoffer men for mig er der ingen tvivl om at det er dit forbrug af stoffer der gør at du ser/hører ting der ikke er virkelighed. Når du lige om lidt blive "tvunget" til ikke at tage stoffer, tror jeg at du efter en 7-10 dage vil opleve at dine symptomer vil klinge af ellers håber jeg  inderligt at du vil søge hjælp på den institution du bliver anbragt på.. Og at det forhåbentlig ikke forhindrer dig i at forfølge dit mål om at få din 10.klasse.
Mange hilsner
Morten