Pige / kvinde21 år
Hej..
Jeg er en pige på 21år, som er gravid.. Jeg er lige ved at afslutte min HHX.
Jeg lider af anoreksi, boderline- ind af reagerende og ud af reagerende og ADHD. jeg får ikke medicin for nogle af disse lidelser men er dog under behandling i form af diatisk og psykolog og er kommet rigtig langt i min udvilking og i min behandlings periode..
Dog får jeg stadig bivirkningerne af mine sygdomme og sammen med homonerne er jeg meget uudholdlig og skælder meget ud og bliver ked af dette bagefter. Jeg har før min graviditet røget hash hverdag i knap 4år for at få ro på mit hoved og min krop og det har hjulpet mig meget både med mine lidelser og anoreksien.
Men nu er jeg blevet gravid og har ikke røget siden jeg har fundet ud af det men nu er mine symtomer/bivirkninger kommet tilbage på fuld fart, sammen med homonernen.. Jeg kan simpelhen ikke holde mig selv ud og driver alle andre til vanvid.
Min kæreste siger hvis jeg kun ryger 0,2g om dagen vil det ikke gøre synder lig skade i og med jeg hverken ryger cigeratter eller drikker og er en ellers aktiv og sund velfungerne pige..
Mit spørgsmål er:
Hvor meget skade vil jeg kunne til føre mit ufødtebarn (er "kun" knap 2 mdr henne), hvis jeg syger 0,2g som max om dagen?
Og er der nogle alternativer, da jeg ikke er god til at spise mecin og piller..
Håber meget at kunne få et svar jeg kan bruge, da jeg er meget splittet.. Det skal lige understreges jeg under alle omstændigheder stopper med at ryge inden barnet kommer til verden, da jeg har en plan med min psykolog..
Min psykolog, læge, diatist mv kender intet til mit hash forbrug, som jeg kalder selv medicinering, så derfor er det ikke en mulighed at tale med dem om dette..
Venlig hilsen en meget fortvivlet gravid studerende..

Svar fra Rusmiddel-ekspert Helle Cold Larsen
Hej
Tak for din mail og dine spørgsmål.
Jeg synes dine spørgsmål er meget relevante og vigtige i og med du er gravid og nu har ansvar for andre end dig selv, nemlig dit lille ufødte barn.
Sundhedsstyrelsen anbefaler at man INGEN rusmidler (tobak, alkohol og alle andre rusmidler) indtager, når man er gravid, da det kan skade fosteret og barnets udvikling.
Det man ved fra forskellige undersøgelser omkring graviditet og hash er, at du har risiko for at føde for tidlig, altså før planlagt termin.
Der er risiko for at du føder et lille barn, altså et barn med for lille en fødselsvægt. Herudover viser undersøgelser at dit kommende barn kan have en øget risiko for visse psykiske lidelser, og fysiske skader. Dit kommende barn kan også have risiko for at have svært ved at koncentrere sig og være uroligt. Nogle undersøgelser viser øget risiko for leukæmi.
Det der sker når du ryger hash og er gravid er, at THC’en, som er det aktive stof i hashen, også optages i moderkagen, hvor det bliver oplagret og senere optaget i fosteret.
Så det er ikke godt at ryge hash når du er gravid. Også selvom du skriver, at det kun er en lille mængde hver dag.
Du skriver at du har flere andre problematikker du arbejder med, sammen med nogle professionelle.
Det lyder rigtigt godt. At blive mor er en stor udfordring. Man kommer ud i situationer, hvor man skal sætte sine egne behov til side, handle hurtigt og tænke klart. Det er godt som forældre, at være så robuste som overhovedet muligt.
Derfor synes jeg det lyder super godt, at det er noget du er godt i gang med.
Du spørger til, om der er et alternativ til at ryge hash, da du ikke er meget for medicin.
Jeg tænker efter det du beskriver, at det er vigtigt, at du fastholder den støtte du får fra de professionelle, der allerede er en del af dit liv. Jeg vil dog anbefale på det kraftigste, at du fortæller både din diætist og din psykolog om din tidligere hash rygning og at du overvejer at begynde at ryge igen. Det giver dem bedre mulighed for at støtte dig 100 % og du kan være helt ærlig når du har samtaler med dem.
Synes også du skal tale med din jordemor om din samlede situation – også at du overvejer at ryge hash igen og hvorfor. Du vil ikke være den første med de her problematikker, så hun vil helt sikker kunne støtte dig.
Husk alternativer til hash rygning og den ro hashen har givet dig, kan være motion, god mad, sex og kys, meditation og gode oplevelser. Ellers vil jeg synes du skal tale med din læge, hvis det er for svært for dig at finde ro.
Held og lykke med det hele, ønsker det bedste for dig og dit kommende barn.
Du er velkommen til at skrive igen,
Pas på dig selvJ
Kh Helle