Pige / kvinde25 år
der er jo indført nogle grænseværdier for THC i blodet vedr bilkørsel, kan håndkøbs-urintests bruges til at afgøre om niveauet i blodet er indenfor disse grænseværdier?
Politiets værdier er jo:
0,001-0,003 mg /kg
0,003 men ikke over 0,009 mg /kg
over 0,009 mg /kg
Hvorimod urintestene er feks: 20-50-100-200 ng/ml

Svar fra rusmiddelekspert Morten Hørup
Hej
Tak for dit spørgsmål..
Når vi taler grænseværdier for THC i blodet er det svært at være helt nøjagtig, da der er flere faktorere der spiller ind. En hovedregel er dog at jo længere tid man har røget, jo længere tid kan stoffet spores.
Hvorvidt man kan bruge håndkøbsurintestene eller ej kan jeg ikke svare dig på, dog vil håndkøbstestene give en indikation på hvormeget THC du har i blodet.
Er du i tvivl så lad bilen stå.
Du kan evt. selv søge info på denne hjemmeside https://www.narkotikatest.dk
Hilsen
Morten