Dreng / mand20 år
Hej Rådgiver!
Jeg håber virkelig du kan hjælpe mig, fordi jeg ønsker virkelig at sætte et stop før det går galt ( Hvis det ikke allerede er gået galt )
Jeg er en 20 årig gut, som bor i Jammbugt Kommune.
Jeg har ca røget de sidste 2-2½ år DAGLIGT, også har der selvfølgelig været de dage hvor man ryger mere end andre, typisk er det altid når man er sammen med venner.
Nå, jeg er pt på min 4 dage uden hash, og jeg er “allerede” blevet forskrækket af de syptomer jeg har fået efterfølgende:
Søvn problemer / Jeg er træt, men jeg har så mange tanke myldrende, det er ikke hver nat. Men jeg kan aldrig være sikker på når jeg ligger mig i sengen..
Appetit / Hver morgen når jeg vågner, gør min mave ondt, som om den er sulten, men så snart jeg har smurt en franskbrød, eller havregryn så tager jeg lige den første bid, også får jeg kvalme..
Humør svingende / Jeg er klar over at jeg skal have humørsvingende,  eftersom jeg har proppet min hjerne med THC de sidste 2 år, og lige pludselig vælger at stoppe. – Så den er jeg jeg fuldt forstående for.
Mine spørgsmål er således:
Hvor langt tid varere disse syptomer ca? har læst 2-4 uger Er dette noget man kan regne med? ( ikke for at træde nogle over tærene)
Hvordan kan jeg bedst takle de inviduelle bivirkninger? – Hvis der selvfølgelig er nogle “tips” eller skal man bare finde sig i lortet?
Vh manden der gerne vil tilbage til virkeligheden.

Svar fra rusmiddelekspert Torben Vangsted Boel Hansen
Hej
Det kan være rigtig svært med de hash abstinenser.
Det er meget individuel hvor lang tid de vare. Nogle er ude over det på 2-4 uger som du skriver, for andre kan være op til 6 -8 uger før det er ovre. Men for de fleste topper det efter 2-til 3 uger, hvor efter abstinenserne aftager.
De abstinenser du beskriver er der mange der oplever. Mange af dem jeg taler med fortæller at det kan være en god ide at: Få rørt sig, ikke nødvendigvis hård motion, men fx gåture, frisk luft eller andre udendørs aktiviteter. Det kan også være en god ide at prøve at gå i seng og stå op på nogenlunde samme tid hver dag, så du får en stabil døgnrytme.
Mange oplever problemer med fordøjelsen og bøvl med appetitten, det kan være en god ide at spise groft og varieret kost for at få gang i fordøjelsen og der med appetitten. Husk også af få drukket noget vand eller andet væske, dog helst ikke for sukkerholdig.
Humørsvingningerne kan være rigtig slidsomme, du kan evt. dele dine udfordringer med dine nærmeste, så er der en større chance for at de forstår din situation og derfor ikke begynder at bebrejde dig dit humør.
Husk også, at hvis det bliver for svært at stoppe, så kan du få hjælp i det lokale rådgivnings eller behandlingscenter. Se evt. her: https://netstof.dk/find-hjaelp?kommune=286&alder%5B%5D=over_18&=S%C3%B8g
Jeg håber du kan bruge mit svar, ellers er du velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen
Torben