Pige / kvinde17 år
Det er sådan at, jeg er begyndt at ryge en del hash. Først var det kun i weekenderne, så lidt i hverdagen, og så stort set hver dag. Nu vil jeg ikke ryge det så meget mere, da  jeg gerne vil komme videre, da det var noget jeg startede på for omkring et halvt år siden. Dengang havde jeg en stor trang til alkohol, og kunne vågne om natten, og være irriteret fordi jeg havde trang til det.
Når jeg ikke ryger, føles det som om jeg har et stort hul i brystet. Det forsvinder når jeg ryger, men når jeg ikke gør, bliver det størrer, og jeg bliver deprimeret. Når jeg vågner om morgenen, kan jeg lugte og smage det, og det kommer igen i løbet af dagen.
Jeg havde en depression dengang, og det var en af mine måder at komme op igen. Men hver gang jeg bliver trist eller ked af det, får jeg lyst til enten at drikke eller at ryge. Jeg kan ikke komme igennem weekenden hvis jeg ikke har været i byen, enten fredag eller lørdag, helst begge dage.
Er jeg afhængig, eller er jeg ved at blive det?

Svar fra Brevkasserådgiver Brevkasserådgiver
Hej
Tak for henvendelseJ
Du beskriver rigtig godt nogle af de symptomer som man kan opleve med hash rygning. Både når du ikke ryger, men også den virkning hashen kan have ved rygning. Så dine symptomer giver rigtig god mening.
Min erfaring med personer som har haft en depression og som har brugt eller bruger hashen, som et lindrende middel, kan hashen ofte være med til at forstærke de depressive tegn, samt fastholde depressionen.
Hvis dette er dit tilfælde, giver det atter god mening at det er det som hjernen bl.a. husker som et middel, der gjorde det nemmere at holde ud at være i, hvilket også kan være en forklaring på, hvorfor du finder det svært at komme gennem weekenden uden at have været i byen for at drikke eller at ryge.
Du skriver at du ikke kan komme gennem weekenden hvis du ikke har været i byen. Det må bestemt ikke være rart at have denne følelse og jeg kan blot forestille mig at det også kan være en belastning, nu du ønsker at ændre det.
Det kunne godt tyde på at du har en afhængighed af hashen, men måske også af alkohol. I din hjemkommune, kan du finde hjælp til gratis råd/vejledning og behandling. Du kan evt finde kontakt oplysningerne her på Netstof.dk under fanen ”find hjælp”.
Jeg ønsker dig al det bedste og du er velkommen til at henvende dig igen, hvis du har yderligere spørgsmål