Pige / kvinde18 år
Hej
For omkring et år siden, begyndte jeg at tage amfetamin med min daværende kæreste fra tid til anden i weekenderne. Efterfølgende gik vi fra hinanden, så jeg var nødt til at finde et andet sted at bo i en by uden bekendtskaber, få uger inde i skoleforløbet.
Jeg var meget "nede" efter bruddet, og startede med at tage amfetamin for at få tiden til at gå hurtigere og holde afstand til tankerne. Jeg startede mest med at gøre det med en ny veninde fra klassen, når der var pause. Jeg gjorde det også alene. Alt i alt har jeg vel nok været påvirket af Amfetamin 4-6 dage i ugen, hvor jeg ofte var vågen i flere dage uden søvn. Personligt synes jeg det hjælper meget på mine ADHD-symptomer (ADD), hvilket medicin ikke gør. Jeg klarer mig bedre i skolen og i hverdagen, hvilket mine lærer også selv har fortalt mig.
Men for nogle måneder siden besluttede jeg mig for at stoppe, efter hyppige udfald af lettere ubehagelige bivirkninger i kroppen. Siden da har jeg ofte tænkt på at købe det igen med små ændringer ifht. hyppighed af indtagelse osv.
Aftenen til i går købte jeg 2 gram amfetamin igen, som jeg nu ikke har mere, og har lyst til at købe mere igen.
Jeg ved selvfølgelig godt at det er en dum situation at udsætte mig selv for. Jeg er lidt i tvivl om jeg har et misbrug eller et brug. Jeg kan jo godt holde mig fra det, hvis det er det jeg vil. Jeg har aldrig fortalt nogen at jeg tager det, som ikke selv gør det, og der er ingen der har lagt mærke til det, trods mit meget hyppige brug.
Jeg er meget nysgerrig på at høre din mening og få noget input fra en som ikke er i samme båd som mig.
Venlig hilsen 🙂

Svar fra rusmiddelekspert Morten Hørup
Hej
Tak for din mail..
Det er positivt at du stopper op når du mærker ubehagelige bivirkninger ved at tage stoffer.
Når du tager stoffer for at få en dagligdag til at fungere og du er påvirket 4-6 dage på en uge så er du efter min mening ude i et misbrug.
Du skriver at du har ADHD symptomer, har du fået konstateret ADHD ved din læge? Ellers var det måske en ide at opsøge ham/hende. Der kommer ofte ny medicin på markedet, som evt. matcher dine symptomer bedre end den medicin du har prøvet!
Venlig hilsen
Morten