Pige / kvinde
Hej med jer 🙂
Jeg er en ung pige der af og til oplever blackouts pga alkohol. disse episoder ender med at jeg bliver helt hjælpeløs og brækker mig og er fuldstændig afhængig af mine venner. Jeg har indtil videre kun oplevet dette i trygge rammer, men frygter at det kan gå virkelig galt i fremtiden hvis ikke jeg får styr på det.
Jeg og mine venner forstår det ikke da jeg bliver fuld af INGENTING. jeg har droppet spiritus og takker nu nej til adskillige shots og drikkelege for at undgå disse episoder. Men da jeg drak 3 øl og 4 små glas champagne over hele aftenen endte det i en blackout/bræk episode. Det var meget underligt da jeg havde ok kontrol indtil sidst hvor jeg ikke havde drukket mere, men bare blev virkelig dårlig ud af det blå.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, da jeg stadig vil gå til fest og drikke- det er jo sjovt når det ikke går galt! men ikke vil opleve flere af disse episoder.

Svar fra rusmiddelekspert Morten Hørup
Hej
Mennesker oplever ikke blackouts lige hyppigt, og det er der ikke nogen simpel forklaring på. Man vil opleve blackouts hyppigere, jo hyppigere man er fuld, og derfor er blackouts et meget fremtrædende symptom hos nogle af dem, der er afhængige af alkohol. Det er også sådan, at hvis man én gang har oplevet totalt hukommelsestab, er der stor sandsynlighed for, at man oplever det igen. Forklaring herpå knytter sig formentlig til både promillens størrelse, hvor hyppigt man drikker, og om man er arveligt disponeret.
I dit tilfælde lyder det ikke til at du er afhængig af alkohol, men måske du hører til gruppen der er arvelig disponeret. En råd kunne være at du i trygge omgivelser, finder ud af helt præcist hvor meget du kan tåle at drikke, uden at få et blackout og så holde skarpt øje med dit alkoholindtag når du fester.
Pas på dig selv og held og lykke.
Venlig hilsen
Morten