Pige / kvinde21 år
Hej, Jeg har haft en voldsom oplevelse, som jeg tror har påvirket mig på længere sagt. Det skal siges, at jeg er en 21 årig pige, som aldrig har indtaget alkohol eller lignende. I januar måned var jeg til en fest med "de forkerte venner". Det skal lige siges at de regelmæssigt ryger hash – som er det stikmodsatte af mig, da jeg aldrig havde set stoffet. Det lange og det korte er så, at jeg besluttede mig for at ryge hash sammen med dem. Jeg ville prøve hvordan det var at blive påvirket. Vi var 4 personer som delte en joint – som sagt har jeg aldrig røget før – heller ikke smøger og derfor kunne jeg heller ikke finde ud af at inhalere. Det fik jeg først lært, med en normal smøg og derefter begyndte vi. Der var mest fokus på mig, da det var min første gang. Så jeg fik lov til at ryge mest. Til at starte med havde jeg sat min egen grænse, hvilket var 4 hvæs. Men da jeg stod der, blev jeg bange for at jeg ikke ville kunne mærke noget, med blot 4 hvæs og jeg blev dog også "presset" af de andre. Jeg kan huske, at jeg startede med at tælle, og kan huske at jeg stoppede med at tælle hvæs ved 8. Efterfølgende må havde været ca.14. Jeg røg og røg og med ét ramte det mig. For at gøre det kort, var det alt i alt et helvede. Jeg var ikke i mig selv og havde ikke kontrol over mig selv. Jeg var meget meget hysterisk og på samme tid bange. Alt gentog sig, jeg så ufokuseret, jeg kunne ikke mærke min krop, mit hjerte bankede hårdt og hurtigere, jeg rystede og jeg troede at det aldrig ville ende. Nu her efter 4 mdr. har jeg prøvet at gemme den forfærdelige oplevelse væk. Men jeg har et spørgsmål om det mon kan påvirke ens helbred? Det første er, at jeg siden da, ret tit ryster. Og det er meget pludseligt. Det er svært at forklare. For det meste når jeg sidder stille, mærker jeg pludselig at der et sted på min kropsdel (f.eks. benet) at det rykker sig. En anden ting er, at mit syn er blevet svækket. Det er blevet ufokuseret og jeg har generelt svært ved at se med øjnene, da jeg hele tiden skal fokusere på noget. Mit syn er blevet dårligere, men jeg ved dog ikke om det kan skyldes det. Desuden har jeg nogle gange en mærkelig følelse af uvirkelighed, som jeg med sikkerhed ved skyldes den episode. Her lever mig tilbage i tilstanden hvor det bliver helt kaotisk i mit hovede, og det bare dunker så jeg ikke kan klare det og bliver nødt til at sidde ned i nogle minutter. På nettet har jeg læst at hashpsykoser kan varer op til flere uger, men i mit vedkommende er der gået 4 måneder? I må undskylde at forklaringen ikke er ret skarp, men jeg håber at I forstår forklaringen. Tak på forhånd

Svar fra rusmiddelekspert Torben Vangsted Boel Hansen
Hej
Det lyder som om det var en meget ubehagelig oplevelse for dig at prøve at ryge hash. Jeg kan godt forstå at det bekymre dig.
Umiddelbart lyder det også som om du lagde hårdt ud. Jeg tænker at noget af det fysiske ubehag du beskriver kan skyldes at du som ikke ryger har fået inhaleret meget nikotin, med både cigaret og joint. Hvilke sagtens kan give hjertebanken og rystelser. I forhold til det psykiske, så kan THC (et af de aktive stoffer i hash) godt give de psykiske bivirkninger du beskriver.
Hvis det er en hash udløst psykose du har oplevet så bør det være ovre efter 4 måneder, men i sjældne tilfælde kan det godt sætte sig og blive noget der vare ved. Jeg tænker at det ville være godt for dig at blive undersøgt af en læge, for at blive af eller bekræftet i forhold til de symptomer du oplever. Jeg har før talt med unge der har haft oplevelser som minder om det du beskriver, de har fortalt at det var hjælpsomt at blive undersøgt, det hjalp dem til at komme videre og slippe de bekymringer de havde eller få hjælp.
Jeg håber jeg har svaret ordentligt på de henvendelse, hvis ikke er du meget velkommen til at skrive igen.
Med venlig hilsen
Torben