Dreng / mand16 år
Hej, jeg har læst at man ikke må drikke vand mere end 2 glas vand efter man har indtaget amfetamin, er det korreky og hvorfor?

Svar fra rusmiddelekspert Søren Holm
Hej
Der er risiko for overophedning, hvis man indtager amfetamin, det kan derfor være farligt, hvis du sveder meget og kun drikker to glas vand.
Det er vigtigt at drikke vand, særligt hvis man er meget aktiv og har det varmt. Men det er rigtigt, at det også kan være farligt at drikke for meget vand, hvis man glemmer at indtage salt samtidigt.
Det er individuelt, hvor meget vand man har brug for. Under normale forhold skal man drikke 1-1,5 liter vand i døgnet, og mere hvis det er varmt eller hvis man er fysisk aktiv og sveder.
Det er typisk, når man drikker over tre liter, at man skal være ekstra opmærksom på også at få salt.
Du må altså godt drikke mere end to glas vand, efter du har indtaget amfetamin, og hvis du har det varmt, er det en god ide at drikke mere. Hvis du drikker rigtig meget vand, skal du huske også at indtage noget salt.
Venlig hilsen
Søren