Pige / kvinde16 år
Hej
Jeg er en pige på 16 år, og jeg bor på et behandlingssted grundet hashmisbrug.
Mit misbrug startede i august 2014, og mit første forsøg på at stoppe var i oktober 2015. Det lykkedes ikke, så i februar dette år, flyttede jeg på en institution for at stoppe det helt. Mit misbrug havde fuldkommen overtaget mit liv, jeg kunne ikke følge med i gymnasiet og måtte opgive til sidst. Jeg har nu boet her i nogle måneder og haft to tilbagefald.
Problemet er bare, at jeg ikke angrer for mine tilbagefald, det føltes tværtimod helt vildt godt og uskyldigt. Jeg er ikke i tvivl om, at jeg var afhængig, før jeg kom her, men nu da hashen er ude af min krop, har jeg stadig lyst til at ryge. Jeg går ikke helhjertet ind i min behandling, men jeg kan godt lide at være her. Når jeg skal flytte herfra, skal jeg bo for mig selv, og jeg tænker tit over, om jeg kommer til at begynde at ryge igen, når jeg er på egen hånd. Men er mit ophold her så spildt? Eller er det bare min "misbrugshjerne", som prøver at lokke mig i fordærv? Er den selvkontrol, jeg føler, bare en illusion? For jeg kunne jo sagtens ryge her i smug, men det gør jeg jo ikke. Får man nogensinde fuld selvkontrol efter at have været misbruger? Skulle jeg bare tage at flytte tilbage igen og ryge én gang i mellem? Spilder kommunen deres penge? Eller vil lysten til at ryge forsvinde?
Hilsen en fortvivlet

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Desværre har jeg ikke svarene til alle de gode spørgsmål du stiller, men jeg vil prøve at besvare dem så godt jeg kan.
For at starte med det nemmeste spørgsmål, så nej, kommunen spilder ikke deres penge på dig. I bund og grund er der ikke noget vigtigere for en kommune/et samfund end at passe på dens børn og unge og hjælpe dem med at få et godt liv. Et samfund som ikke gør det er et samfund som skyder sig selv i foden. Så lige meget hvor mange penge kommunen kommer til at bruge på dig, er de godt brugt hvis det hjælper dig. Og skulle det ikke være nok, så kan du være sikker på at det vil komme til at koste kommunen  mange flere penge senere hvis de hjælper dig nu.
Nu det næste nemmeste spørgsmål: Ja, den selvkontrol du føler meget sandsynligt en illusion. Generelt er den selvkontrol vi føler som mennesker en illusion og folk har betydelig mindre kontrol over dem selv end de går og tro…og det her er endnu mere gældende for teenager. Når du er 16 år, er du i gang med at bygge din selvkontrol ved at opleve en masse situationer hvor du mister/ ikke mister den….så der er absolut ingen grund til at tro at du allerede har opnået en tilstand hvor du på forhånd kan afgøre at du kommer til at få selvkontrol eller ej ift. en ny situation. Det er kun fremtiden der vil vise det
Som sagt, får man aldrig fuld selvkontrol over sig selv, men ja, man kan godt få kontrol nok over sig selv til at kunne drikke eller ryge lidt igen, selv om man har været misbrugere. Dog er de min erfaring at der er betydelige større sandsynligheder for at det ikke lykkes, dvs. at det første joint, fører til det andet, at det andet åbner op for det tredje…og så lige pludseligt er man på det igen. Det er umuligt at skrive om det  her også gælder for dig. På den en side er du så ung at man godt kan mene at hvis du ryger et joint igen om f.eks. 5 år, under den forudsætning at du har det godt på det tidspunkt, så kan det godt være at du ikke vil få lyst til at tage et andet kort tid efter…men på en ironisk måde, er det bedste tegn på at man kan ryge kontrolleret igen, er lige præcist at man ikke længere har lyst til at ryge. Så min bedste råd er at du venter indtil du oplever en dag at du har en oplagt mulighed for at ryge og at du spontant tænker: "det kunne være hyggeligt, men ikke lige nu. Jeg har faktisk en del andre ting jeg hellere vil bruge min tid på" eller " det kunne være hyggeligt, men lige nu har jeg mere lyst til at være klar i hovedet". Oplever du den slags ting gentagne gange, så vil det, efter min mening, betyde at du muligvis kan ryge et joint uden at frygte at du omgående starter igen med at misbruge.
Og så ja, lysten vil forsvinde. Lysten er en meget fleksibel og livlig størrelse som altid finder nye veje. Beslutter du dig for helt at holde op med at ryge, så vil der ikke gå ret lang tid, før du vil mærke at du får lyst til nye ting. Omvendt, beslutter du dig kun halvhjertet for at holde op, vil din lyst blive hængende til hashen i længere tid.
Til sidst, behøver du ikke at angre for dine tilbagefald eller gå helhjertet ind i din behandling. Behandling er ikke en religion man blindt skal følge eller rette sig efter. Det vigtigste er at du er oprigtig, mærker hvad der sker ind i dig, snakker om det med dine behandlere så I kan finde ud af hvordan I kan arbejde med disse følelser og tanker så de ikke kommer til at forhindre dig i at få gavn af din behandling.
Jeg håber at mit svar giver mening.
Du er velkommen til at skrive igen hvis du får lyst til det.
Held og lykke fremover.
Eric