Dreng / mand20 år
Hejsa
Jeg er en 20 årig knægt, jeg lider af bipolar-lidelse type 2, men har alligevel røget hash en del gange.
Først for nyligt jeg har fundet ud af at det rent faktisk er "mere" farligt for mig at ryge end det er for folk uden psykiske lidelser.
Hvordan påvirker det mig anderledes end "almindelige" mennesker?
Har jeg større risiko for psykose? er "effekterne" anderledes på mig?
Jeg har kun én gang haft en dårlig oplevelse, men der lagde jeg mig bare til at sove og næste dag var det væk.
Og hvad er definitonen på en egentligt psykose? – mens jeg har været skæv har jeg prøvet at se ting der ikke var der, men ikke på en ubehagelig måde – mere på den sjove måde.

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Det er nogle svære spørgsmål du stiller, og jeg tror ikke at der er ret mange mennesker som kender svaret til dem.
En ting virker ret sikker, og det er at du faktisk har større risiko end andre for at udvikle en psykose hvis du tager stoffer….og derfor min bedste råd er at du holder dig helt væk fra dem. Selv om man ikke kan sige om lige præcist du vil få en psykose af det, så er risikoen for at få en psykose en helt klart en vigtigere ting at tage hensyn til end den nydelse du kan få af stoffer.
Ellers, som du skriver det, som regel forsvinder de meste synlige effekter af hashen efter en nat, og jeg kan desværre ikke fortælle dig om hashen påvirker dig på en anden måde end andre mennesker…bl.a. fordi hashen kan påvirke folk på ret forskellige måder.
Endeligt spørger du hvad definitionen på en psykose er, og sagen er at der ikke findes som sådan en rigtig skarp definition af det. Prøv at kigge på wikipedia eller en specialiseret hjemmeside. Det burde være ret nemt at finde en del informationer. Dog i store træk er en psykose en sindslidelse hvor man har en helt forvrænget opfattelse af virkligheden…og ud fra det du skriver virker du ikke til at have den slags problem.
Jeg håber at mit svar kunne hjælpe dig lidt.
Eric