Dreng / mand20 år
har brug for et råd.
Jeg har mange ubehagelige tanker.
kommer jeg ind i et rum er det eneste jeg kan fukusere på
at jeg føler/tænker alle snakker og griner af mig.Jeg er altid på
udkig efter om andre griner af mig. Jeg er blevet henvist til en
special psykiater som har givet mig dignosen ocd.Men jeg føler ikke
at jeg kan få sagt de ting som også forgår i mig. jeg ved jeg har
ocd men jeg er bange for jeg også lider af en panoid personlighedforstyrrelse.
Helt siden jeg var helt lille har jeg haft panoide forstillinger om at andre
snakker og griner af mig, og får altid avide af andre at jeg tror der er en
bagtanke ved ting. Jeg har mange tanker om at folk vil svigte mig og udnytte mig,
også de venner jeg har tæt på. Det er hårdt at have den slags tanker om folk jeg holder af.
Jeg kommer tit i konflikt med andre fordi jeg hele tiden tror at ting er henvendt til mig altså negativt.
Jeg falder tit i med at drikke for at holde mine tanker ud. Jeg har bare brug for at vide hvad
jeg kan gøre for at få det bedre . Håber i har et råd..?
Og jeg vil gerne vide om jeg lider af den personlighedforstyrrelse?

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Jeg vil gerne starte med at skrive at Netstof er en hjemmeside som er specialiseret i misbrug. Når vi svarer på de spørgsmål som har med andre ting at gøre –ligesom dit spørgsmål – så er vores svar knap så kvalificeret og velbegrundet.
Som jeg forstår det, så er personlighedsforstyrrelser ikke et spørgsmål om man er det eller om man er det ikke, men mest et spørgsmål om hvor meget man er det, og det kræver et meget mere nuanceret analyse end det der kan gøres i brevkassen for at jeg kan udtale mig om at du har så stærke problematiske personlighedstrække at du faktisk kan komme i ”kategorien” personlighedsforstyrrelse.
Nogle af de afgørende pointer er dog hvorvidt du selv synes at dine personlighedstrække forstyrrer dit liv, hvorvidt du føler at dine tanker og adfærd er begrænset af dem, og især hvorvidt du oplever dem som en del af din personlighed (i modsætning til noget som kunne være mere sygdomspræget. Dvs noget som du ikke oplever som en del af din grundpersonlighed)
Som du beskriver det, er der ingen tvivl i at du føler dig pint af nogle af dine symptomer, og på den måde er der ingen tvivl på at du burde få en eller anden form for behandling, men spørgsmål er så om du oplever at disse symptomer er en del af ”din” personlighed (dvs. i bund og grund at du føler at det er sådan ”du er bygget”) eller om du synes at det er noget som kommer ”udefra” og modarbejder det menneske du faktisk er.
Hvis det er meget vigtigt for dig at få afklaret om du har eller ikke har en personlighedsforstyrrelse, vil jeg anbefale dig til at snakke med din læge, en psykolog eller en psykiater om det…men igen skal du vide at den slags spørgsmål er så kompleks at to forskellige fagmænd kan have to forskellige meninger om det.
Ift hvad du kan gøre for at få det bedre. Så det meste indlysende er at du får professionel hjælp. Ellers, tænker jeg at, nu at du kender så godt dine symptomer, at du kunne tage afstand til dem, og når du f.eks. tænker at folk snakker om dig, så i stedet for at lade dig fange af den tanke, så skal du i stedet for tænke ” det er bare en af mine skøre tanker”, og så lad være med at give den for meget opmærksomhed.
Jeg håber at mit svar giver mening og kunne hjælpe dig lidt.
Godt nytår
Eric