Pige / kvinde
jeg er en 21årig ganske almindelig pige, mange venner, dejlig familie. jeg har altid festet og drukket meget, men vel ikke mere end så mange andre unge.
men 3 måneder i en udenlandsk storby ændrede det hele;
jeg har altid gerne ville prøve ecstasy og coke, og da muligheden bød sig, tog jeg glædeligt imod den. de 3 måneder som ellers skulle have gået med arbejde, endte med fest 24/7. ecstasy, coke, ketamin, svampe 4-5 dage i ugen – de resterende 2 dage gik med gråd og kæmpe nedtur.
hvad jeg selv kunne mærke i løbet af de 3 måneder var, at jeg mistede sexlysten og mit humør var meget svingende.
efter jeg er kommet hjem (det er nu 6 måneder siden) har jeg haft det rigtig svært.
jeg har taget lidt coke, amfetamin, speed engang imellem i weekenderne. jeg har ikke overskud til noget, orker ikke at se mine venner, engang imellem ikke engang at gå i bad. jeg føler mig tom, følelseskold. det er svært for mig at møde nye mennesker.
jeg har oveni alt det her taget 10 kg på, da jeg har spist hver gang jeg har været ked af det..
ofte er det første jeg tænker på når jeg står op og sidste når jeg går i seng, at få noget coke og bare være glad igen.
jeg har fortalt mine venner og veninder om stofferne i de 3 måneder, og prøvet at fortælle at jeg synes det hele er lidt svært efter at jeg er kommet hjem.
jeg føler jeg har mistet mistet mig selv..

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Der kan være forskellige forklaringer på din tilstand
Den første og mere indlysende forklaring er knyttet til dit forbrug af stoffer i de 3 måneder du har festet.
Jeg har efterhånd hørt mange gange folk fortælle om de samme problemer som dem du beskriver, efter at de havde taget kokain og lign. stoffer i en mere eller mindre lang periode (ikke for at skræmme dig, men jeg synes at kunne huske nogen som beskrev nogenlunde den samme følelse at ”miste sig selv” bare efter en gang hvor han tog stoffer!). Det har undret mig, og stadig undrer mig at de negative effekter kan vare i så lang tid (for dig, 6 måneder) efter at man har taget stoffer…men sådan er det åbenbart.
Der er forskellige forklaringer til det. Den ene er at du har slidt hårdt på din krop og hoved ved at feste i 3 måneder hvor du bl.a. ikke har sovet ret meget og at du nu lider af en slags ”stress-relateret depression”.
En anden er at din hjerne er kommet i ubalance (at dine hjerneceller/neuroner har tømt deres kemiske ”reserver”) og at den skal have tid til at genskabe sin naturlige balance. Det er i øvrigt det fænomen som gør at man få en ”kæmpe nedtur” (som du skriver det) i de dage efter at man har taget kokain.
En anden forklaring, som er mindre sandsynlig i dit tilfælde, er at din hjerne har fået en fysisk skade – typisk at en blodåre er sprunget pga. at det blodovertryk kokain skaber-, men hvis det var tilfældet, så tror jeg (jeg er ikke læge) at du vil have fået en mærkbar hovedpine.
Alt i alt er det bedste råd jeg kan give dig er først og fremmest at du holder fuldstændig op med at tage stoffer (fordi et forbrug af stoffer – selv om det er et begrænset et – forhindrer din hjerne til at hvile og genfinde sin naturlige balance) og at du betragter din nuværende tid som en nødvendig rekreationsperiode.
En anden forklaring kan være at du lider at en ”homecoming syndrom”. Det er et forholdsvis kendt syndrom som opstår hos folk som har været i udlandet i nogle måneder/ år. Mange oplever når de kommer hjemme (ofte efter en kort periode af eufori) at føle sig ”fremmed” og deprimeret. (prøv at se der http://www.aidworkers.net/?q=advice/after_you_finish eller der http://www.careersunited.org/incl/return.asp?Lang=5 )
Endeligt en tredje forklaring er at du, allerede før du tog af sted, havde nogle psykiske problemer, som er desværre blevet forværret af dit ophold i udlandet. F.eks skriver du at du allerede inden din rejse drak meget…og så skriver du at din plan om a arbejde blev hurtigt opgivet til fordele for en lang feste. Som du skriver, drikker langt de fleste unge i Danmark…og langt de fleste mennesker synes at det er sjovere at feste end at arbejde…men det er kun de færreste som giver helt efter og vælger at feste og tage stoffer i 3 måneder. Tror mig, man gør ikke den slags ting uden grunde. Og når jeg skriver grund, mener jeg ikke noget i retning af ”alkohol smager godt” og ”det er sjovt at feste”.. .snarere noget med ”jeg synes at det er svært at overskue det hele”.
Hvorfor valgte du at tage til udlandet i 3 måneder for resten?
Jeg håber at mit svar giver mening og kan hjælpe dig lidt. OG huske: lad være med at tage stoffer. Lige nu er det kun noget der vil forhindre dig i at blive dig selv igen.
Mvh
Eric