Pige / kvinde
Hej Eric!
Jeg skriver til dig fordi jeg har meget svært med at acceptere min kærestes fortid. Jeg ved at det både er dumt og spild af tid, men jeg kan bare ikke acceptere den, selv om jeg vil det mere end noget andet.
Han er 5 år ældre end mig, og min første kæreste nogensinde, han er mit første alt. Men han har været sammen med 3 piger før mig (sovet med dem), en af dem var hans ex kæreste, og det alt skete 2 år før han mødte mig. Han siger at han hader selv sin fortid og han bare vil glemme den. Det vil jeg også fordi jeg ved jo godt at fortid er fortid, og jeg kan ikke ændre den, men alligevel bliver jeg ked af det når jeg tænker på det.
Jeg håber virkelig du kan give mig råd, jeg vil jo virkelig bare glemme alt, tilgive ham og gå videre. Hvad synes du jeg skal gøre?
Skrevet af: Yasmine

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej Yasmine
Ja, du har ret ”fortid er fortid, og man kan ikke ændre den”. Så har man det svært med sin (eller sin kærestes) fortid skal man finde på en måde at leve med den. En indlysende måde er at glemme den… men heldigvis kan man ikke vælge at glemme ting. Så det er både en urealistisk og dårlig måde at forholde sig til fortiden.
Efter min mening er der to veje som kan hjælpe med at acceptere fortiden.
Den ene er at prøve at lære af den, af de dumme og gode ting man har lavet…og så prøve at se om der ikke skulle være gode ting skjult dybt ind i de dårligste oplevelser. F.eks. kan det være at din kæreste er blevet mere modne efter de forhold han har haft og værdsætter nu din kærlighed højere end hvis du var den første pige han kender.
Du kan også tænke at han har kendt 3 piger…og at det er dig han elsker meste. Det må være bedre for dit selvværd end hvis du var den først og eneste pige han har kendt. Synes du ikke?
Den anden er at bruge de følelser som bliver vækket til at lære sig selv at kende bedre og blive på den måde et mere forstående og bedre menneske. F.eks er du nu jaloux og irriteret over noget som du med din logik ved du ikke burde. Og så vil du gerne glemme det, men kan ikke.
I stedet for at være irriteret over disse følelser, prøv at mærke dem og prøv at lytte til det de ønsker at fortælle dig. Ofte er det sider af sig selv man ikke har lyst til at indse (f.eks kunne det være at dine følelser ”fortæller” dig at det er uretfærdigt at han har været sammen med 3 piger, og at du kun har været sammen med ham)
Og så, disse følelser vil give dig fremover en god baggrund for at forstå folk som befinder sig i den samme situation…og så vil du ikke tænke ”det er god nok nogle svage mennesker som ikke kan styre deres følelser, eller bare lade ligge disse ting bag ved sig”.
Jeg håber at mit svar kunne hjælpe dig til at komme lidt videre med dine følelser.
Du er velkommen til at skrive igen hvis du ønsker det.
Eric