Pige / kvinde16 år
Hej.
Jeg føler mig så alene.. Jeg forstår ikke hvorfor.. Jeg har jo dejlige venner
Man mangler en jeg kan snakke med om alt, eller måske mangler jeg kærlighed.
I min familie, kan jeg snakke med nogen, jeg har en stedfar som jeg ikke kan snakke med om noget, andet end når han skælder mig ud. Han vil hverken køre mig nogen steder eller lad mig låne noget, min lillesøster (han og min mors barn) bliver kørt alle steder, får lov til alt osv.
Min mor er ikke en kærlig mor, jeg elsker hende, men hun giver mig ikke den tryghed jeg ønsker.
jeg ville ønske jeg kunne flytte eller noget, men det kan jeg jo ikke.
jeg ved ikke hvad jeg skal gøre?
håber i kan hjælpe.

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Det virker til at du er i en trist og vanskelig situation.
Desværre falder dine problemer lidt udenfor den hjemmesides formål og kompetencer. Vi, på Netstof, ved rigtig meget om alkohol-og stofmisbrug, men ikke så meget om de andre problemer. Det betyder ikke at vi ikke har en mening og nogle ideer, men de er ikke specielt kvalificerede.
Jeg vil opfordre dig til at søge hjælp hos f.eks Cyberhus (http://www.cyberhus.dk/ ) eller måske Børnsvilkår (http://www.bornsvilkar.dk/ ).
Når du sender din spørgsmål igen, så husk at skrive din alder ind i mailen. Det er rigtig vigtig information.
Og nu, på en helt ukvalificeret måde, vil jeg gerne fortælle dig at det er rigtig trist at din stedfar ikke er ret sød og din mor ikke specielt kærlig…men det er bedre at tage det som det er i stedet for at prøve at lave om på dem. Derfor tænker jeg at det vil være bedre for at dig at bruge dine kræfter på at finde og være sammen med mennesker som elsker dig eller værdsætter dig. Hvad med din biologiske far, eller dine bedsteforældre, eller måske en moster eller en faster? Måske er der andre voksne som du synes er gode omkring dig, en af dine venners forælder, en lærer eller lign. Prøv at finde ud af det. Mange mennesker som har klaret sig godt på trods af en mere eller mindre dårlig barndom fortæller at de "skylder" det til nogle søde mennesker som de har kunne knytte sig til og som de har betydet noget for.
Endeligt, tænker jeg at du er i den alder hvor det er normalt at blive forelsket og ønske sig en kæreste. Måske er det nemt for dig…måske er det svært. For de fleste mennesker er det dog mere svær end nem. Det er irriterende, men på en måde det er også det som gør forholdet mellem kvinder og mænd spændende, men i den sammenhæng vil jeg gerne fortælle dig at man skal passe på ikke at bruge sex som en middel for at finde tryghed eller lignende. Sex er rigtig godt hvis man bruger det enten fordi man er forelsket eller for nydelsens skyld, men rigtig dårligt hvis man bruger det som en middel til at opnå noget eller som en erstatning på noget.
Held og lykke med at løse dine problemer.
Eric