Dreng / mand16 år
Hej.
Jeg har røget hash siden jeg var 14 år. dvs. Altså hver dag i 2 år har jeg røget. tør ikke tænke på hvor mange penge jeg har brugt og slet ikke de måder jeg har fået pengene på.
Jeg vil ger nu af mit misbrug nu, og har prøvet at stoppe rigtig mange gange, men det er svært når ens venner ryger det.
Jeg har problemer på hjemmefronten også. det startede da mine forældre blev skilt så fandt jeg trøst i at ryge en "pind" med vennerne.
Nu er jeg ved at blive smidt ud af skolen fordi jeg simpelthen ikke følger med og laver mine ting. Jeg ved jeg godt kan finde ud af de ting vi laver i skolen hvis bare jeg gider, men er blevet for sløv til at følge med og laver ofte noget helt andet.
Ironisk nok har jeg pjækket for skole idag, men det er fordi jeg er stukket af hjemmefra.
Det kan måske godt være det lyder som om jeg klynker, men håber alligevel at du vil hjælpe mig.
mvh.
Anders

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej Anders
Nej du lyder slet ikke som en klynker. Og det er en rigtig god ide at du ønsker at holde op med at ryge hash, og også en god ide at du søger hjælp til det.
Langt de fleste kommuner har et specielt behandlingstilbud til de unge hashrygere. Prøv at kigge på Netstofs Danmarkskort og så vil du finde et navn og et tlf. hvor du kan henvende dig.
Du kan også prøve kræfterne med det følgende selvhjælpsprogram http://www.knowcannabis.org.uk/selfhelp.htm Den hjemmeside tilbyder også en slags selvhjælps guide http://www.knowcannabis.org.uk/images/KClargeguide.pdf
Når det er sagt, så vil jeg gerne give dig et par råd.
For det første er det rigtigt at det er meget svært at stoppe med at ryge hvis de mennesker du omgår ryger. Så, du skal tage konsekvens af det og lade være med at se dine venner i den tid hvor du arbejder på at stoppe med at ryge. Og det er ikke fordi du ikke skal se dem i flere måneder ( med mindre det er "dårlige" venner som opfordrer dig til at ryge hash), efter 3-4 uger, hvis du føler dig helt ud af hashen og tænker "godt at jeg er færdig med det", så kan du sandsynligvis se dine venner igen. Jeg har snakket med rigtig mange hashrygere og nogle "falder i" når de er sammen med deres rygevenner igen, men mindst lige så mange ikke gør det ikke og tænker "godt det ikke er mig", og faktisk har jeg ofte hørt folk sige at deres venner støtter dem i at forblive hashfri og ønsker at de også kunne droppe hashen.
Du skriver at du begyndte at ryge da dine forældre blev skilt. Jeg kan godt forstå at du prøvede det du kunne for at få lidt trøst, og hash er i den sammenhæng et godt middel. Men det er selvfølgeligt en rigtig dårlig strategi på det lange løb at prøve at løse sine problemer ved at tage stoffer, drikke alkohol, cutte sig, osv..Problemerne løser som regel ikke af sig selv, og på et tidspunkt må man indse at man stadig har sit gamle problem…plus et misbrug. Så, min råd er at du prøver at løse det problem som for 2 år siden fik dig til at ryge hash. Hvis det er noget i retning med at sige noget til din mor eller far, så gør det. Selv om det er 2 år forsinket, så er det ikke for sent….og i sidst end, så er det bedre at sige ting med 2 år forsinkelse end med 10 eller 20 år forsinkelse.
Og så, mht skolen, så er jeg ikke tvivl på at du kan finde ud af de ting I laver, mens du skal passe på at du faktisk også gør de ting du skal der. Hjernen er ikke en muskel, men den kan -og skal- trænes op som en muskel. Hvis du ikke bruger din hjerne; læser, lærer nye ting, løser nogle opgaver…så vil du langsomt blive dummere. Og problemet er at det kommer snigende. Man tænker "jeg kan godt" eller "jeg kunne godt hvis jeg vil"…og så "jeg kunne godt hvis jeg havde lyst til det eller hvis det gav mening"…men så på et tidspunkt når man et niveau hvor man hverken har lyst, vilje eller kan se mening i at bruge sin hjerne…og selv om man ikke ser det på den måde, så er det bare en anden måde at sige at man er faktisk blevet dum.
Så, selv om du ikke gider det, tvinge dig selv til at bruge din hjerne…også i skolen.
Jeg håber at mit svar giver mening og kan hjælpe dig lidt.
Skriv igen hvis jeg kan hjælpe dig videre.
Held og lykke med at stoppe med at ryge hash
Eric