Pige / kvinde17 år
Hej, jeg vil gerne have hjælp!
Mig og min kæreste gik fra hinanden for nogle måneder siden, og han kom tilbage til mig. Da han langt om længe havde indset at han havde fået et misbrug af hash!
Det ødelagde ham og han sagde at han ikke kunne være i et forhold med mig, fordi han allerede var i et "forhold" med hashen. Han sagde det var svært for ham at få tid til begge dele!
Men nu har han indset at det at gå fra mig var en kæmpe fejl, og er nu startede på misbrugcenter for at stoppe med at ryge, fordi han vil ikke have det skal ødelægge vores forhold en gang til!
Men jeg ved ikke hvordan jeg skal støtte ham, hvad jeg kan gøre?
Vil jo heller ikke ødelægge vores forhold ved at skal være en mor over for ham!
Men føler mig på bar bund, da jeg ikke ved hvad jeg har at vente mig? Et nyt menneske? Hvad kan jeg gøre? Hvordan skal jeg regagere hvis han flipper ud, skal jeg tage det til mig eller lade det " ligge " ??? Håber jeg kan få hjælp, ved ikke om det er den rigtige jeg har skrevet til?

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Det er godt at læse at din kæreste har indset at du var vigtigere end hashen og at han søger behandling for at holde op med at ryge hash.
Hvad skal du så vente dig og hvad skal du gøre?
Det er svært at sige hvad du skal vente dig. Hvis din kæreste var en stor ryger som var meget ind i misbrugsmiljøet, som måske var kriminel eller havde alvorlige psykiske problemer som han forsøgte at dæmpe med hashen…så kan du vente dig at få "et nyt menneske", som du skriver det….omvendt hvis han kun var en "hygge-ryger" hvor rygningen tog overhånd, så skulle der ikke være andre mærkebare forskel end at han bliver lidt mere klar i hovedet og får flere penge mellem fingrene.
Umiddelbart kan du forvente at få en kæreste som vil være mere initiativsrig og mere nærværende…og så kan du forvente at der kan være en periode på 2-3 uger ( og måske lidt mere) hvor han vil få forskellige symptomer ifm at han holder op med at ryge hash. F.eks. at han får humørsvingninger, svedetur eller begynder at drømme om natten, m.m.
Nu hvad skal du gøre? Du har ret i, at du ikke skal være mor for ham. Måske kan du være lidt mere forstående end du plejer…men du skal heller ikke overdrive. Han vil også sandsynligvis få brug for og gavn af at få støtte og anerkendelse.
Men ellers synes jeg at du ikke skal lade hashen/ikke hashen fylde for meget i jeres forhold. Din kæreste kan få en del tilbagefald før han holder fuldstændigt op med at ryge hash, og det skal ikke blive til en masse hemmeligheder, skuffelser eller konflikter mellem jer. I den forbindelse er min egne holdning at man skal så vidt muligt lade være med at fokusere på hashen og i stedet for holde fokus på adfærd. Er din kæreste søde og kærlig, så må det være en bi-ting hvis han har problemer med hash, og omvendt kan det være lige meget at han er stoffri hvis han er dum og ubehagelig.
Jeg håber at jeg har besvaret dit spørgsmål. Ellers er du velkommen til at skrive igen.
Held og lykke med din kærestes "afgiftning".
Eric