Pige / kvinde30 år
Kære psykolog!
Jeg skriver til dig, da jeg er bange for at jeg har fået et hash-misbrug, som jeg ikke ved hvordan jeg skal håndtere. En ting er i hvert fald sikkert – hashen er begyndt at fylde mere i min hverdag og i mine tanker, og en del af mig ønsker at give slip på denne fristelse, da jeg efterhånden blot bliver sløv og isoleret af det.
Jeg har været en festlig forbruger af alle former for hash de sidste 13 år – med mellemrum 🙂 Som så meget andet, startede jeg med at ryge sammen med mine veninder til fester og hyggeafter, og aldrig alene. Med årene er mit forbrug blot steget og inden for de sidste par år er jeg også blevet en skabsryger, der elsker at tænde en fed i de sene aftentimer.
Det er svært at svare på hvor meget jeg ryger, da det afhænger meget af om jeg kan skaffe dette. Jeg plejer at tage ca. 10 gram med hjem fra Christiania, og ryger hver dag til det slipper op. Sådan har det været længe, men der bliver kortere og kortere mellem mine indkøb, og mine tanker er meget fokuseret på denne fristelse.
Derfor tænker jeg, at det er på tide at stoppe med at ryge, eller i hvert fald at minimere mit forbrug, så jeg kun ryger til sjældne og festlige lejligheder.
Spørgsmål er nu, om du vil mene jeg har et misbrugsproblem og hvis ja, hvordan jeg kommer ud af dette?
På forhånd tak!
Mvh Katrine
..

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej Katrine
Som jeg ser det, virker det ikke til at du har et misbrug…men det er rigtigt at du har gode grunde til at være opmærksom på dit hashforbrug. Som du beskriver det, kunne det godt udvikle sig til et misbrug i løbet af forholdsvis kort tid.
Så, det er en rigtig god ide at stoppe eller minimere dit hashforbrug. Mit bedste bud er desværre lidt kedeligt og det er at du stopper helt. For lang de fleste mennesker er det meget nemmere at stoppe helt end at minimere sit forbrug.
Det kræver rigtig mange kræfter og rigtig meget selvkontrol til at minimere ens forbrug af noget som helst hvis man har en naturlig hang til at overforbruge det. Det kan godt være at det virker umiddelbart nemmere og mere tiltalende, men man skal hele tiden være opmærksom på at ens forbrug ikke vokser igen og man bliver hele tiden ved med at have hashen i baghovedet. Omvendt, hvis du stopper helt med at ryge hash, vil du sandsynligvis få det dårligt psykisk og fysiske de første dage ( måske helt op til 2-3 uger), men det er højt sandsynligt at efter den tid, du vil være rigtig glad for at være kommet på den "anden side" og tænke at det er dejligt at du ikke skal tænke på hash længere. Jeg har mødt nogle eks. tobak-rygere som sagde at de savnede ofte at ryge cigaretter, men af en eller underlige grund, har jeg aldrig mødt eks.hashrygere som sagde at de savnede deres joint.
Der en mange forskellige måder for at holde op med at ryge. For meget at se, den nemmeste er bare at stoppe, og blive ved med sin beslutning, selv om man "falder i" nogle gange før det lykkes helt. Jeg anbefaler ofte et engelsk selvhjælps program som virker til at kunne hjælpe. det er http://www.knowcannabis.org.uk/selfhelp.htm
Hvis du synes at det er for svært, kan du også søge behandling. Købehavns kommune tilbyder anonym behandling for bl.a. hashrygere (http://www.heltanonymkbh.dk/)
Held og lykke med det.
Eric