Pige / kvinde
jeg håber virkelig du kan hjælpe mig.
min nuværende kæreste og jeg har haft følser for hinanden i snart 4 år nu, men vi er først nu begyndt at komme sammen rigtigt, fordi han havde mange problemer, jeg var ud og rejse,. for en måned siden ringede han til mig midt om natten og var græde færdig han fortalte at hans forældre skulle skilles at ingen af hans familie ville snakke med ham mere fordi han var begyndt at tage stoffer,og var blevet kriminel, han sagde at han har indset at det er forkert og vil gerne stoppe og starte helt fra start, men jeg ved ikke rigtigt om jeg skal stole på det? hele hans familie bliver ved med at fortælle mig at jeg ikke skal lytte til ham,fordi han har fået for mange chancer og hver gang han er på fødderne igen falder han i samme hul igen og igen. de siger at han bruger mig fordi han ved jeg ikke vil gå fra ham, de siger at den eneste måde vi kan hjælpe ham på er at få ham til at føle så total fortabt så han ved han har gjord noget forkert, så han hellere ikke begynder på det igen. de siger at hvis jeg er sammen med ham føler han at jeg acceptere ham som han er og derfor ikke giver slip for misbruget,. men jeg kan ikke bare give slip han ber om hjælp og kan ikke bare vende ryggen til som alle andre siger jeg skal, jeg har jo fortalt ham at jeg ikke acceptere det og at jeg vil have han skal stoppe med det, men har os sagt jeg vil være der for ham? er det forkert af mig? kan en misbruger virkelig ikke elske som de siger?

Svar fra psykolog Eric Allouche
Eric
Hej med dig
For at starte med dit sidste spørgsmål, så nej, det er slet ikke rigtigt at en misbruger ikke kan elske. Selvfølgelig kan en person der tager stoffer elske. Det er godt nok en mærkelig idé! Siger de samme mennesker at en misbruger ikke kan hade eller blive vred?
Og så, er det også forkert at tro at det hjælper at vende ryggen til en og lade ham føle sig total fortabt. Nogen mennesker vil reagere på det ved at tage sig sammen, men mindst lige så mange vil reager ved at give fuldstændig op og synke dybere i misbrug. Ikke at give hjælpe er absolut ikke en god måde at hjælpe!
Når det er sagt, så betyder det slet ikke at du skal finde dig i hvad som helst fra din kærestes side.
Du skriver at du ikke vil have at han tager stoffer. Hvis du mener det alvorligt skal du også være parat til at tage konsekvensen af det…og droppe ham hvis han bliver ved. Så, hvad det punkt angår, skal du give dig selv en tidsramme. F.eks kan du aftale med ham og ISÆR med dig selv at hvis han ikke er stoppet med at tage stoffer om f.eks. to måneder (men det kan være mere eller mindre tid), så trækker du dig ud af forholdet. Og her det vigtigt at du holder fast. Det nytter ikke noget at du f.eks siger om to måneder ”ok, han tager stadig stoffer, men han tager en del mindre og er faktisk på vej ud af misbruget, så lad os give ham to uger mere”. Hvis du gør det, så åbner du døren for uendelige diskussioner og tvivl om man mener det man siger…det er helt klart den slags problem der kan ødelægge ens liv fra morgen til aften. Skulle datoen ikke holde, så kan du altid gå fra ham og sige at du gerne vil prøve igen den dag han er clean…men ikke en dag før.
Du skriver også at han ”ber om hjælp”. Så længe så godt, men her er det vigtigt at den hjælp han beder om præciseres…ellers betyder det ingenting. Hvad vil han hjælp til? Vil han i behandling for sit misbrug. Hvis ja, så skal han gå i behandling og tage imod den hjælp han får. Det nytter ikke noget at sige at man gerne vil hjælpes, men f.eks. mene at den hjælp man får ikke er den rigtige eller ikke er god nok . Så, du kan godt sige til ham at du gerne vil hjælpe ham…MEN at det er forpligtende, og ikke er en slags åben tilbud som han kan tage når han har lyst til og glemme når han har lyst til at tage stoffer.
Så, alt i alt, synes jeg godt at du kan ”satse” på din kæreste. Men du skal have en klar ramme omkring din satsning, så du ikke ender med at ”satse” mere end du faktisk ønsker. Og så er det afgørende at du hele tiden husker at der er store chancer for at din hjælp mislykkes og at du bliver nødt til at gå fra ham hvis han ikke holder sin del af planen.
Jeg håber at mit svar kunne hjælpe dig lidt
Held og lykke med din kæreste
Eric