Dreng / mand22 år
Hej Psykolog
Jeg har nu været ude af mit hashmisbrug siden d. 7 Nov. Det har været et rent helved lige siden, jeg stoppede. Det skal dog siges, jeg kan mærke (små) fremskridt, da jeg er ekstremt opmærksom på, hvad der foregår med mig.
Pt. tager jeg 10. klasse, blev nemlig nød til at skifte fra turbo-forløbet, til helårs, fordi jeg kunne mærke, der var en del jeg var gået glip af.
Da jeg flyttede forløb, tilbage i november, var jeg så uheldig at få en ekstrem skrap lærer, som stresser rundt, og skaber en dårlig stemning i klassen. Til at starte med frygtede jeg hende, det fulgte mig også der hjemme. Blev helt ængstelig, nærmest paranoid.
Jeg har fortalt hende om mit hashmisbrug, men det føler jeg hun slet ikke tager hensyn til. Og vi har fået 2 stile for, som jeg har meget svært ved.
Jeg er 100% sikker på, at jeg er deprimeret/ eller lider af en eller anden type skizofreni. Jeg vil egentlig helst ligge i sengen. Er overhovedet ikke motiveret til at lære noget, og lave mine lektier. Presser mig selv, men falder hurtigt tilbage.
Selvom jeg har sovet 8 timer, kan jeg midt eller sidst på dagen blive helt sløv i hovedet, hvor det begynder at svie i øjene. Min stemme bliver utrolig lav i tonelejet. Har svært ved at finde ord, til det jeg vil sige. Jeg oplever tit apati, vil heller ikke have noget med mennesker at gøre, ud over min familie.
Nogen dage, har jeg meget ondt i hovedet, hvilket jeg ved, er et abstinens/symptom på mit tidligere hashmisbrug. Jeg får tankefnidder/mylder. Hvor jeg tænker alle mulige aggressive tanker, og endda meget negative om mig selv. Det kan stå på i en dag, og det forstyrrer min koncentration, og indlæring.
Jeg står i et dilemma, og det eneste valg jeg har er at drop ud!

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Du må undskyld at det har taget mig så lang tid at besvare din mail, men jeg har haft meget travlt de sidste to uger og det er desværre gået ud over din mail.
For det først vil jeg gerne sige at det er rigtig godt at du er kommet ud at dit hashmisbrug, og åbenbart helt alene. Godt klaret!
Hvis du har lyst til det, kunne jeg godt tænke mig at læse hvordan du gjord det.
Du skriver at du ved at din hovedpine er et abstinenssymptom på dit tidligere hashmisbrug. Det undrer mig lidt. Hvor har du den viden fra? Ud fra det jeg ved, så plejer stort set alle abstinenssymptomer på hash at forsvinde i løbet af få uger. Nogle mennesker har fortalt mig at de godt kunne få underlige hashrelaterede symptomer et pænt stykke tid efter at de var holdt op med at ryge hash, men altid som enkelte episoder. Aldrig noget som stod på som et regelmæssigt problem.
Så umiddelbart vil jeg mene at det skyldes sandsynligvis noget andet end dit hashmisbrug.
Mht depression, så ja, de symptomer du beskriver tyder på at du lider af noget i den retning, og spørgsmålet er så: har du grunde til at være deprimeret? Er der sket nogle ting i dit liv som gør at du har mistet troen på fremtid og lysten til livet?…det kunne i øvrigt godt være de samme ting som fik dig til at starte dit hashmisbrug i sin tid.
Hvis ja, så vil jeg anbefale dig til at arbejde med det, f.eks. med en psykolog.
Mht skizofreni, så synes jeg at hvis du er i det mindst i tvivl om det ( f.eks. hvis dine tankemylder virker meget mærkelige) så skal du opsøge din læge eller Psykiatrien der hvor du bor. Prøv at kigge f.eks. på det følgende link http://www.regionsjaelland.dk/sundhed/geo/psykiatrien/raadgivning/top/bag-om-top/Sider/TOP-Hotline.aspx
Psykose er en meget alvorlig psykisk problem, og man har alt at vinde ved at behandle det så tidligt som muligt.
Nu i forhold til din lærer, så synes jeg at du skulle snakke med din studievejleder og forklare hende/ham de problemer du har. Både de psykiske problemer som forhindrer dig i at følge undervisningen 100%, og så de problemer du har med din lærer. Alle uddannelsesinstituioner får penge for de elever de har, så de er grundlæggende interesserede i at de ikke dropper ud.
Endeligt, vil jeg gerne fortælle dig at man har altid et valg. Og selv om du synes at du ikke har andre valg end at droppe ud…så kan du altid vælge den måde du gør det på: om du bare udebliver fra undervisningen, om får en ordentlig konfrontation med din lærer,  eller om du vælger at snakke med din studievejleder og forklarer at du ikke magter undervisningen på nuværende tidspunkt, men at det ikke betyder at ikke muligvis tilmelder dig igen på et senere tidspunkt.
Jeg håber at mit svar giver mening og kunne hjælpe dig lidt.
En gang til…tillykke med at du har stoppet dit hashmisbrug
Mvh
Eric