Hey..
Ved ikke rigtig hvordan man ska starte på sådan noget her, har altid ment jeg havde styr på mine ting, men er i nu i tvivl efter denne weekend.
Har af et forbrug af coke i perioder, Hvor det dog kun i weekenend, og ka sagtens sidde hjemme en weekend uden og få lyst eller noget.
Problemet er så:
for godt 1 mrd siden valgt jeg og ligge det på hylden, gik ikke i byen eller noget. Så tog jeg i byen denne weekend, havde ikke noget problem i starten, så begyndte alkohol og virker, og derefter trangen til noget mere, og det endte jo med man fik fat i det man manglede.
Og "fuld" endte sin bytur?
Hva delen gør man når man får lyst? ska jeg så gå hjem? eller droppe og drikke ? er jo også lidt svært i en alder af 21, vil ik sige det er et problem for passer mit arbejde mine venner og min kæreste, det har aldrig ramt på personligt, bare ligesom det mangler:(
Hilsen Den fortvivlede…

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Grænsen mellem et nogenlunde "almindeligt forbrug" og et misbrug, kan være ret svær at sætte. Ud fra det du skriver, er jeg enig med dig i at du ikke har alvorlige problemer med kokain…men på den anden side er det nogle rigtige dårlige tegn at "det mangler" når du er i byen samt at du begynder at være i tvivl om dine egne evner til at styre dit forbrug.
Så, jeg synes at du skal tage disse tegn alvorligt og lade være med at tage kokain…i hvert fald i et langt stykke tid (mindst et år vil jeg mene).
Som du skriver det er strategien for at lade være at tage kokain helt oplagt: Du skal lade være med at drikke for meget da det er noget som kan give dig lyst til at tage kokain. Er det ikke nok, så skal du fuldstændigt lade være med at drikke alkohol. Er det ikke nok så skal du lade være med at tage i byen…eller rettere sagt, gå nogle steder hvor du ved at du kan skaffe kokain hvis du skulle få lyst til det.
Den strategi kan virke ret voldsom. Som du skriver det, er det ikke sjovt at tænke at du ikke må drikke dig fuld i en alder af 21….men det er den meste sikker.
Når det er sagt, så kan du bruge mere udviklede strategier, som f.eks at sige til de venner du tager sammen med i byen at de skal stoppe dig hvis du begynder at få lyst til at tage kokain. Du kan også bruge al din vilje og holde fast i ikke at tage noget når du får lyst til det, selv om du er fuld og/eller kan mærke at "det mangler". I den sammenhæng, desto mere du ikke giver efter, desto stærkere bliver du…og omvendt bliver du mere og mere usikker på dig selv, desto mere du giver efter…så det gælder om at stramme balderne og sige "nej tak.
Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig lidt.
Held og lykke med det.
Eric