Dreng / mand16 år
Jeg er snart 17 år gammel, går i 1.g på gymnasiet. Det er snart et år siden jeg spontant røg min første joint. Jeg elskede det og kendte enligt ikke hvad den helt præcise effekt var. Jeg vidste bare det ikke var farligt for normalen, og at man ikke kunne dø af det. På det tidspunkt gik jeg på efterskole, så det var kun i nogle få weekenden jeg havde mulighed for at tænde op i en pind. Men tiden gik og så stoppede jeg på efterskole. I sommerferien røg jeg meget, rigtig meget. Og det stoppede ikke da jeg begyndte på gymnasiet. Jeg røg hver dag flere gange om dagen indtil oktober, hvor jeg fik et arbejde. Alt gik okay, og var faktisk ikke opmærksom på at jeg ikke fulgte ordenligt med i skolen, lavede mine lektier, eller i det hele taget foretog mig andet end at side på en bænk med ven og ryge urter. Jeg er en motiverede og ambitiøs dreng, der ønsker at klarer sig godt og udvikle mig fagligt samt personligt. Men jeg føler hashen har sat min udvikling på pause. Jeg plejede at være super skarp, intelligent og oplagt. Men jeg kan mærke på mig selv, at er jeg ikke længere. Jeg er bange for at hashen har ødelagt balancen i min hjerne, da jeg virkelig kan mærke det bla. på min hukommelse. I morgen er det en uge siden jeg røg sidst, og jeg har haft nogle mærkbare abstinenser. Det tager 2+ timer for mig at falde i søvn. Jeg går og er lidt halvdeprimeret, og mangler lidt en grund til det hele. Men det afhænger mig ikke fra at stoppe, ihvertfald ikke på nuværende tidspunkt. Hele min omgangskreds ryger mere eller mindre, og næsten mit største problem. Jeg føler jeg har gjort det til en del af min identitet, selvom jeg ikke ønsker det. For nu klarer jeg mig og tænker klart, men jeg er desværre bange for at falde i igen.

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Du må undskylde at det tog mig så lang tid at besvare din mail, men jeg har haft meget travlt de sidste 2 uger.
Det er desto mere ærgerligt, at din mail "krævede" et meget hurtigt svar pga. dine abstinenser.
Jeg håber at de er nu gået over, at du kan sove, ikke føler sig deprimeret længere…og ikke er faldet i.
De abstinenssymptomer du beskriver er meget almindelige, og forsvinder ALTID efter et stykke tid ( typisk mellem 1 og 4 uger).
Som du skriver det, at du lige præcist kan mærke at du ikke er så skarp og motiveret som du plejer, samt at du får abstinens når du stopper, er røde lamper som indikerer at det er på tid at stoppe med at ryge hash.
Ift. dit "spørgsmål" om identitet, så er et år ret lang tid når man er 16-17 år gammel, og jeg vil gerne tro at, selv om det objektivt er ret kort tid, så har det år haft en stor indflydelse på din identitet og din vennekreds.
Sagen er dog at din identitet er i fuld udvikling lige nu og at du kommer til at mærke de næste 4-5 år (og også bagefter) at din identitet vil udvikle dig i takt med at du møder nye mennesker, kommer i forskellige situationer, lærer nye ting, m.m. Så at hash er en del af din identitet lige nu, betyder slet ikke det samme nu hvor du er 16-17 år end hvis du f.eks. var 30 år og mere. Hvis du var ældre så kunne man sige at det er en fast del af din identitet, i din alder, så er det den del af de oplevelser din identitet er i gang med at bygge sig på. F.eks. er det sandsynligt at om et år, vil hashen ikke længere være en del af din identitet, men det vil være en del af din "identitet" at du ved hvordan det er at miste kontrol, og hvordan det er at bruge sin viljekræft og træffe vanskelige beslutninger.
…Måske vil det også være en del af din identitet at vide at man kan falde i…men at det ikke betyder så meget. Det der betyder noget er har man viljen til at rejse sig op igen. Som jeg hørt en gang nogen sige om boksning "alle være heldig og give et godt slag en gang imellem… det der gør en stor bokser er evnen til at tage imod slag og fortsætte kampen".
Held og lykke med din udvikling
Eric