Pige / kvinde
Heej.. 🙂
Jeg føler mig ret stresset og meget presset for tiden. I juni er det et år siden jeg kom sammen med min kæreste. Han bor ikke her i Danmark,men har er herfra.. så jeg ser ham ikke ret tit, kun i ferier.. men vi snakker ret tit på Skype. Han mødte min familie i april og de kan godt li' ham, men problemet er, det kan jeg ikke!! Jeg synes overhovedet ikke vi matcher på nogen måde, vi har aldrig noget at snakke om og vi har det ikke særlig sjovt sammen. Mine følelser for ham er så småt begyndt at gå bort. Det er jeg mega ked af fordi jeg ved hvor meget han elsker mig og hvor såret han vil blive hvis jeg går fra ham. Han har sagt før at hvis jeg nogensinde går fra ham vil ham tage livet af sig selv eller aldrig tilgive mig. Når jeg prøver at sige hvad jeg føler begynder han at sige at jeg har bare brugt ham hele det her år, det hele har været en løgn o.s.v.. Det sårer mig virkelig. Jeg vil ikke have ham ud af mit liv, men jeg vil hellere ikke have ham som kæreste. Han siger hvis jeg slår op, vil jeg aldrig se ham igen. Hvad kan jeg gøre? Føler mig ret truet og presset. Jeg ved jo at hvis jeg slår op med ham vil jeg aldrig se ham igen og jeg ved at jeg vil savne ham alt for meget. Jeg vil gøre alt for at se ham glad og gøre ham lykkelig, men… Vi kan åbenbart ikke begge være lykkelige 🙁 Hvad skal jeg gøre?
Skal lige siges at jeg er 16 og han er 21.
Skrevet af: Mini

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej Mini
Lad os starte med det vigtigste. Kan du ikke længere lide din kæreste, så skal du droppe ham. Man er kæreste med nogen af kun en grund: fordi man elsker en. Er følelserne bort… så det bedste man kan gøre er at gå fra ham/hende.
Nu skal du være opmærksom på at jeg skriver ”kæreste” og ikke ”ægtefælle”. Senere i livet bliver man bundet i alle mulige ting som kan være vigtigere end de følelser man har for hinanden. Typisk fælles børn… men lige nu, i din alder, så må følelserne være det vigtigste.
At din kæreste truer med at begå selvmord, prøver at give dig dårlig samvittighed… at du både ønsker at droppe ham og at passe på ham…ja, hvad skal jeg sige…sådan er livet: velkommen i klubben!
Sagen er at livet kommer til at byde på mange situationer af den slags, hvor du vil komme følelsesmæssigt under presse. Hvor du vil have ønsker som ikke kan forenes og hvor du kommer til at skulle træffe valg som gør ondt. Derfor er det vigtigt at øve sig grundigt når man er teenager og hvor disse valg i bund og grund kun påvirker en selv og hvor man kan dumme sig uden alle for alvorlige konsekvenser.
Hvad skal du så gøre? Når jeg læser din mail, virker det på mig at du godt ved hvad du skal gøre…dit problem er at du ikke ved hvordan du skal gøre det. Der er 1000 måder at stoppe et forhold…men jeg kender ikke en eneste som ikke gør ondt. Hvis det ikke gør ondt, så betyder at alle følelserne er bort…og at man burde have stoppet det forhold for lang tid siden.
Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig lidt.
Held og lykke.
Eric
Ps. For resten, lad være med at blive påvirket af hans selvmordstrusler. Det kan aldrig være dit ansvar at han tænker på selvmord.