Pige / kvinde
jeg er en på på 17 år, og jeg ryger hver dag. Det jeg har jeg gjort de sidste par måneder.
Jeg er begyndt at blive bekymret, for jeg kan ikke få mig selv til at stoppe igen, men alligevel bilder jeg mig ind, at jeg sagtens kan styre det? s; er jeg ude i et misbrug? ..
Skrevet af: Camilla

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej Camilla
Jeg har en meget enkelt test for at afprøve om man er afhængig eller ikke af stort set hvad som helst: man skal tage en pause.
Kan du, når du bestemmer det, lad være med at ryge hash, drikke kaffe, se fjernsyn, m.m….så er du ikke afhængig.
Kræver det en del forsøg før du endelig kan stoppe, så er du muligvis på vej til at blive afhængig.
Kan du slet ikke stoppe, så er du afhængig.
Du skal være opmærksom på to ting.
Den første er at du skal kunne stoppe når du bestemmer det, og ikke når du ”har lyst til det”. Mange mennesker siger ”jeg kan godt stoppe hvis jeg får lyst til det, men jeg har bare ikke lyst”. Så lad være med at falde i den fælde: det her drejer sig ikke om lysten med om viljen.
Den anden ting er hvor længe du skal stoppe. At stoppe i en dag eller to kan være en god starte…men det beviser ikke ret meget ift afhængighed. Skal du bevise overfor dig selv at du ikke er afhængig, så skal du lade være med at ryge i så lang tid at du tester dig selv i mange forskellige situationer: når du keder dig hjemme, når du er til fest og dine venner tilbyder dig et joint, når du har lyst til at slappe af efter arbejde, osv. Umiddelbart vil jeg mene at en pause på en måned vil være passende for at finde ud af om du er afhængig eller ikke.
En sidst ting. Kommer du til den konklusion af du faktisk er afhængig, så lad være med at tænke at det er for sent, og at du ikke kan gøre noget længere. Tænk tværtimod, at det betyder at det er på tid at du gør noget ved det.
Du er velkommen til at skrive igen hvis du er i tvivl.
Held og lykke med det.
Eric