Pige / kvinde18 år
Hej.
Jeg skriver da jeg er meget bekymret for min tvilingesøster. Hun går rigtig meget i byen og er begyndt at drikke et par genstande i hverdagene.
Jeg har på fornemmelsen at hun er begyndt at ryge hash eller andre former for rusmidler, da jeg en dag fandt 2 klumper hash og noget som godt kunne ligne pot eller skunk på hendes væresle. Jeg ved samtidig at hun tidligere har sniffet speed og taget ADHD pilller til fester.
Når hun har været i byen en hel weekend kommer hun oftes hjem og eftermiddagen og sover indtil næste morgen.
Mit dilemma er så, om jeg skal snakke med nogel om det. Hverken mine forældre eller min søster ved, hvad jeg har fundet på hendes værelse. Samtidig er jeg bange for at fortælle det til mine veninder, da jeg er bange for deres reaktion og ikke vil have at de dømmer min søster.
Venlig hilsen
Den bekymrede tviling

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Du må undskylde at det har taget mig lang tid at besvare dit spørgsmål, men jeg har haft meget travlt i sidst uge.
Det er et interessant problem du har placeret dig i, ikke mindst fordi det er af den slags du kommer til at møde mange gange fremover i livet: Du har været nysgerrig og har fået en viden som du nu ikke ved hvordan du skal forholde dig til.
Lad os kigge på det fra forskellige vinkler.
Hvis det var en viden du havde fået uden at opsøge den og som du synes var uhåndterbar, vil du som regel kunne sige "jeg ønsker ikke at vide noget om det" eller " jeg vil ikke være en person som er den del af hemmeligheder, og derfor siger jeg det videre", men her er det dig selv som har bragt dig i den situation. Så, fremover skal du huske når du opsøger en viden, også at spørge dig selv "kan jeg håndtere den viden eller de svar jeg kommer til at få?".
Nu for at komme tilbage til din situation, så kan du vælge at komme videre med din tvivl ved at følge forskellige spørgsmål som, typisk, " hvad er det bedste for min søster?" eller "hvad er det bedste for mig?" eller " eller mere grundlæggende leveregler som "jeg vil ikke lyve eller skjule ting".
For mig at se er den bedste – men måske også den mere besværlige -vej er at følge grundlæggende regler som du virkelig tænker er vigtige for dig. F.eks., igen, at du ikke vil være en person der lyver. Når det er sagt, så er det ikke fordi man har en rigtig gode regel at man kan bruge den tankeløst og derfor bør du også spørge dig selv "skader det mig?" og "skader det min søster?". Det første spørgsmål er forholdsvis nemt at besvare: Næsten lige meget hvor meget det skader dig, så vil den skade veje mindre end de positive ting (for eks. en større selvrespekt) du vil få ud af at opføre dig ordentligt. Nu det næste "skader det din søster?".  Det spørgsmål er svært at vurdere og besvare, og derfor synes jeg at den første ting du kan gøre er at snakke med hende om det . F.eks. sige til hende " jeg er bekymret for at du drikker for meget og tager stoffer, og jeg vil gerne høre hvordan du ser på det". Måske vil hun give dig et svar som vil fjerne alle dine bekymringer og så vil det stoppe her. Måske vil hun tænke at du er en dårlig søster fordi du har kigget i hendes værelse…men hun vil også tænke at du er en god søster for du er opmærksom på hende.  Hvis hun til gengæld giver dig et dårligt svar (f.eks. "Du skal ikke blande dig i mit liv"), så synes jeg at du skal sige det til hende og sige at du synes at det skader hende mere at du holder det hemmeligt end at du siger det til, typisk, jeres forældre, og så kan du gå videre ved at snakke om det med dem (eller med folk som kan hjælpe din søster). I den sammenhæng kan jeg ikke helt se hvorfor du skulle sige det til dine veninder og hvordan det vil gavne sagen…men måske har du veninder som er kloge og vil kunne give dig ideer du ikke har for at hjælpe din søster.
Så, for at opsummere mit svar, så snak om det med din søster. Kan hun ikke sige noget som giver god mening, så snak videre om det med dine forældre.
Igen, har jeg skrevet et meget langt svar fordi det problem du har lige nu med din viden om din søster er af den slags man møder mange gange i løbet af et liv, og du skal lære at se dem fra et højere perspektiv og finde god måder at løse dem på.
Jeg håber at mit svar giver mening og kan hjælpe dig.
Held og lykke med din søster
Eric