Dreng / mand20 år
Hejsa. Jeg er mand på de 20 år, og jeg har røget fed/hash siden jeg var 15/16 år gammel. Jeg har ikke rødt det i 3 uger men lidder af angst men det kommer og gå. Jeg vil gerne høre om det er normalt (hvis det er, hvor lang tid kan det tage og kommer over) jeg er under uddannelse og ville ikke ønske at gå fra den. Det er derfor jeg ikke kunne klare det mere af det:-)

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Først og fremmest, tillykke fordi du er holdt op med at ryge hash.
Mht angsten, så nej, så vidt jeg ved er det ikke normalt at få angst når man holder op med at ryge hash. Man kan få abstienssympromer som kan ligne angst (humørsvgninger, svedetur, hjertebank, m.m.) men ikke rigtig angst.
Til gengæld er det ikke ualmindeligt at opleve angst (ifm en bad trip) når man ryger hash…og faktisk, selvom det virker modsigende, så kan hash også have en angstdæmpende vrikning.
Så, et vigtigt spørgsmål er om du har haft angst før du begyndte at ryge, og hvis ja, om det ikke er denne angst som dykker op igen, nu at du er holdt op med at ryge hash.
Hvis ja, så er der ikke ret meget andet at gøre end at lære at tackle den gamle angst på en anden måde en ved at ryge hash. Hvis ikke, så er mit bedste bud at det du oplever, er en slags abtinenssymptomer, og at det hele skal nok forsvinde i løbet af de kommende uger.
Hvis det ikke gør det, skriv igen, og så vil jeg prøve at se hvor du kan få hjælp.
Mvh
Eric