Pige / kvinde45 år
Ulykkelig og bange er den følelse jeg har i kroppen. Min kæreste som er meget yngre end mig har tidligere prøvet at tage kokain og speed. Vi har været samme i 1.5 år og der er kun en enkelt gang i starten at det har været foregået. Men nu skete det igen. Jeg eksploderede og slog ham og skreg helt vildt af ham. Han løb væk og da han kom tilbage græd han hjerteskærende. Han sagde han aldrig ville gørr det mere og at han ikke vidste hvorfor han hsvde gjort det. Havde egentlig ikke lyst men hvorfor så. Er så bange for at det skal ske igen. Hvordan støtter jeg ham og dermed vinder troen tilbage. Knus fra lunte

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej Lunte
Undskyld at det tog mig så lang tid at besvare din mail, men jeg har haft meget travlt de sidste dage på arbejde.
Det er et kompliceret spørgsmål du stiller, med forskellige elementer: du er bange for at det sker igen, du vil støtte ham og du vil vinde troen tilbage…for mig at se er det tre vidt forskellige projekter.
Lad os tage dem det et efter det andet.
Du er bange for at det sker igen. Og ja, det er rigtigt at det kan ske igen…spørgsmålet er så om det hjælper dig (og ham) at du er bang for det. Min indstilling er at frygt hjælper ikke (samt at man skal tåle at leve med en del usikkerhed)  og at det er mere konstruktiv at tænke på hvad du/I vil gøre hvis det sker igen. Hvordan kan du både passe på dig selv og evt. hjælpe ham hvis det sker? Snak med din kæreste om det og prøv at aftale en eller flere strategier sammen.
Du vil støtte ham. En af de grundlæggende ting for at kunne støtte ham, er at du selv står solidt. Hvis du er forvirret og bang, så kan jeg ikke helt se hvordan du kan blive en støtte. Så, det først du skal gøre er at kigge indad, få lidt ro og overskud, og så mærke hvad du vil og ikke vil…dvs at du ved hvor meget du gerne vil rumme….men også hvornår du vil sige fra. Dvs at du på en eller anden måde skal alvorligt overveje at det kan ende med at du gå fra din kæreste. Ikke at du skal gøre det! Men hvis det ikke er en option, og der er ingen grænse på hvad du vil finde dig i, alt det der er tilbage er så at du kan blive bang, vred og frustreret…og der er ikke ret meget støtte og hjælp at hente for ham i det.
Endeligt vil du gerne vinde troen tilbage. Hvis du mener det alvorligt, så er der kun en vej: det er at sige sandheden. Dvs at du taler sandt, men også kræver af din kæreste at han taler sandt…og ikke mindst, at du så kan tåle at han gør det.
Som du måske kan mærke det, er det ikke nemme løsninger jeg tilbyder dig, men hvis du og din kæreste skal komme ud af jeres problem på en god måde, skal I finde løsninger som kan få jer til at vokse, og ikke halve løsninger som bare tildækker problemet.
Jeg håber at mit svar giver mening og kan hjælpe dig lidt.
Du er velkommen til at skrive igen hvis du er i tvivl.
Held og lykke
Eric