Pige / kvinde21 år
Hej,
Jeg skriver fordi jeg er dybt påvirket, af min tiltagende psykotiske tankegang. Jeg har gennem en periode på 3 år, taget amfetamin (og andre stoffer), i så stort et omfang, at det var et stort misbrug, der fandt sted hver eneste dag.
Den sidste periode af mit misbrug, oplevede jeg en volsomt paranoia og syns/høre-hallucinationer.
Jeg har ikke taget nogle former for narkotika, i 1,5 år.
Den paranoia jeg oplevede under min rus, hang desværre ved, selv efter min afvænningsperiode. Problemet er dog "bare" dette, at jeg den sidste måneds tid er blevet så påvirket af det, at jeg er ved at gå ud af mit gode skind.
Jeg oplever den måde folk kigger på mig på, taler til mig på, det jeg ser i tv og læser i bøger, som værende en advarsel, et hint eller en trussel, henvendt til mig.
Jeg har konstant tankemylder og forfølgelsesfølelser.. Jeg føler at jeg skal straffes og at alle i verdenen er i mod mig. Selvom jeg har de stærke følelser, ved jeg godt at det er helt urealistisk.
Jeg er enormt flov over denne her situation, og er meget i tvivl om hvad der ville være det rette at gøre.
Håber på hjælp!

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med dig
Du må undskylde at det har tage mig lidt lang tid at besvare dit spørgsmål.
Det er desværre ikke helt så ualmindeligt at folk får meget langvarige eftervirkninger af deres misbrug, i form af f.eks. trished/depression, eller ligesom dig i form af paranoia”.
Dog, selv om man hører regelmæssigt om ”stofpsykose”, må jeg sige at jeg aldrig har mødt en konkret tilfælde af det (dvs en person som var sund og rask og som blev psykotisk af at tage stoffer) i de mange år jeg har arbejdet med misbrugerere…men , igen, jeg har regelmæssigt (men ikke ofte) mødt folk som kæmpede med tristhed/depression eller andre psykiske eftervirkninger i mange år efter at de var holdt op med deres misbrug.
Ud fra det du skriver, virker det til du oplever meget stærke paranoide symptomer, hvilket er rigtig dårligt, men den gode ting at du ikke tror på dem. En rigtig paranoid person vil ikke være et sekund i tvivl at hans/hendes oplevelser af virkeligheden er sande og at alle andet er bare et forsøg fra omverden på at manipulere med ham/hende.
Så, dit problem er alvorligt men du virker til at have en stærk sund kerne.
På den anden side hvis jeg regner rigtigt, så begyndte du at tage stoffer allerede da du var 16-17 år og stoppede så for 1,5 siden da du var 19-20 år, og alle de erfaringer viser at stofferne har en større påvirkning på hjernen og psyken desto yngre man er….og jeg synes helt klart at 16-17 er en ung alder for at starte et dagligt misbrug.
Så, for at komme tilbage til dig spørgsmål, så synes jeg at du burde opsøge en faglig ekspertise i den ”rigtige verden”, og ikke kun på nettet. Både for at få en nuanceret vurdering af dine psykiske problemer, samt for at sætte en evt. behandling i gang.
Du kan henvende dig mange forskellige steder. F.eks. hos din læge, en psykiatrisk skadestue,l distrikt psykiatri, og så selvfølgeligt er du meget velkommen på Misbrugscentret.
Jeg håber at mit svar kunne hjælpe dig.
Skriv igen hvis du er i tvivl.
Mvh
Eric