Pige / kvinde14 år
Hej!
Vi er tre piger der har projektopgave om afvænning af stofmisbrugere. Derfor ville vi være meget taknemmelige hvis du kunne svare på et par spørgsmål:
Hvordan er fremtiden for dem der er kommet ud ad et stofmisbrug?
Begrænser deres fortid som misbrugere deres evner og muligheder i fremtiden og hvordan?
På forhånd tak!

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med jer
Personer som er kommet ud af et stofmisbrug har en nogenlunde normal fremtid, dog er der nogle ting de skal være opmærksomme på.
Den ene ting er at når man har været misbruger, så har man en større risiko at få et misbrug igen hvis man skulle komme til at tage stoffer en eller få gange igen "bare for at prøve" (ligesom eks. rygere har større risiko for at komme til at ryge hver dag igen hvis de prøver at ryge "selskabeligt"). Derfor skal tidligere stofmisbrugere helst holde sig helt stoffri.
Den anden ting er at man bliver som regel stofmisbruger fordi man har haft alvorlige psykiske problemer som man har forsøgt at løse ved at tage stoffer. Disse psykiske problemer forsvinder ikke fordi man bliver stoffri (næsten tværtimod), og derfor vil disse problemer præge på en mere eller mindre grad disse tidligere stofmisbrugeres fremtid.
Nej, som udgangspunkt bliver deres evner og muligheder ikke begrænset. Selvfølgeligt er der mange ting som kan virke begrænsende, f.eks. hvordan skal man fortælle en arbejdsgiver at man har været helt ud af arbejdsmarked i flere år og hvad har man så gjort i disse år, eller hvordan man skal fortælle det til en ny kæreste eller nye venner…men med lidt eftertank kan man godt finde på en god måde at fortælle om den persiode, eller finde en god måde at undgå at tale om den periode.
Så, med mindre mar har skaddet alvorligt sin krop eller hjerne, eller at man har stiftet en stor gæld, så er der intet i selve misbruget som begrænset en eks.misbrugers fremtid.
Jeg har således mødt tidligere misbrugere som har fået høje uddannelser og et helt normalt liv ( hvad det end betyder…).
God arbejdslyst
Eric