Pige / kvinde16 år
Hej.
Vi er nogle piger, der har projektuge omkring unge og hva så? Vi har taget udgangspunkt i afhængighed af rusmidler.
Vi har nogle spørgsmål, som vi håber i kan hjælpe med.
Vores spørgsmål er.
Hvordan er behandlingsprocessen?
Ved i hvordan afhængigheden af rusmidler er i andre lande, fx Spanien, Tyskland og USA.
Hvad kan man gøre for at formindske tallet af unge med afhængighed?
Hvad kan jeg som ven gøre for at hjælpe mine venner, som har disse problemer?

Svar fra psykolog Eric Allouche
Hej med jer
I må undskylde mit sene svar, men jeg har haft meget travlt i den sidste uge.
Her er nogle korte svar til jeres spørsmål.
Behandlingsprocessen består i først omgang at definere hvar er problemet (ligesom en læge først skal stille en diagnose). Bagefter skal man vurdere hvad en ressourcerne og motivation, og hvad er personens egne mål (at stoppe, at reducere eller at stabilisere sit forbrug), og så ud fra det bestemmer man det der skal gøres (om det skal være vejledningssamtaler, psykoterapi, gruppesamtaler, ændringer ift. den sociale situation, m.m.) og hvor ofte.
Når behandlingsmålet er nået, plejer der at være en "efterbehandlingsperiode" hvor man hjælper personen til at fastholde den udvikling han/hun har gennemgået.
Misbrugsbehandlingen indeholder ofte en del tilbagefald.
-Så vidt jeg ved er afhængigheden af rusmidler den samme i alle de vestlige lande (hvis i mener med det, hvordan man oplever og opfatter afhængighed), ellers ift. hvor mange mennesker bliver afhængige, så igen, virker det ikke til at være de store forskel fra vestlig land til vestlig land.
-Jers tredje spørgsmål er et spørgsmål som alle de mennesker som beskæftiger sig med det problem stiller sig. Personligt tror jeg at gode og kærlige livsvilkår gør en kæmpe forskel i hvorvidt man udvikler en afhængighed eller ikke…men det er heller ikke den eneste faktor.
-Du skal snakke om det. Men ham/hende, med hans/hendes forældre, med lærerne osv. Det værste er at holde det hemmeligt.
Held og lykke med jeres opgave.
Eric