Pige / kvinde23 år
Hej med jer,
Først og fremmest en kæmpe ros, til dem der har skabt denne hjemmeside.
Jeg står i et svært dilemma, da jeg hertil aften har måtte sande at min yngre bror på 18 år, måske har et misbrug af hash.
Udfordringen ligger i, at mine forældre intet kender til det, og at jeg ikke ved om jeg skal sige det til dem.
Årsagen til min mistanke, skyldes at vi sammen har røget en joint før for nogle måneder siden. Det virkede ganske harmløst, og jeg synes det var fint at jeg var ved ham, nu hvor han absolut skulle forsøge sig med det. Efterfølgende viste det sig, at han havde røget et par gange før det, og jeg fik en opfattelse af, at det var blevet lidt af et status symbol for ham og hans omgangskreds, at ryge sig skæv. I de sidste par måneder, har han adskillelige gange fortalt mig om, at han havde røget sig skæv, og viste mig af og til billeder af hans små hashklumper eller af skunk.
Jeg begyndte at blive småbekymret, og han sagde at han ville holde en pause, nu hvor sommerferien var slut. Dog har jeg så taget ham i nogle gange efter sommerferien, at være skæv.
Jeg tog igen en snak med ham for et par dage siden, fordi at han over de seneste uger, har været meget ude om natten, men han har undskyldt med at han blot har været ovre ved en kammerat og spille playstation og sagde, at han ikke havde røget særligt meget på det sidste. Han har også virket sløv, og gemt sig meget væk på sit værelse.
For nogle timer fandt jeg så ud af, via Facebook, at han ikke var sammen med den kammerat, som han ellers hævdede, han havde været sammen med i de sidste par uger, men derimod en ven som dyrker hash. Jeg ringede straks til min bror, som først løj om, hvor han var. Jeg fortalte ham, at jeg godt vidste, han ikke var ved hans "playstation-kammerat". Efterfølgende krøb han til korset og sagde at han røg sig skæv.
Jeg lovede højt og helligt ikke at sige det til vores forældre, og det løfte holder jeg indtil videre, før jeg er mere sikker i min sag.
Men hvad gør jeg nu?
Alt peger på, at han har et misbrug af en art, og er påvirket oftere, end hvad godt er. Men jeg frygter for, at hvis jeg siger det til mine forældre på nuværende tidspunkt, så mister min bror tilliden til mig, og vil ikke længere informere mig, når han ryger sig skæv. Til at starte med var jeg meget positiv, når han fortalte mig, hvis han havde røget. Jeg var glad for at han havde den tillid til mig, og delte sådan nogle ting, da jeg også selv har røget da jeg var yngre og kunne tale af erfaring, når han spurgte mig til råds. Men i takt med at jeg blev mere skeptisk har han også skjult mere for mig.
Skal jeg konfrontere min lillebror yderligere?
Eller skal jeg fortælle det til mine forældre?
Med venlig hilsen,
Den bekymrede søster.

Svar fra rusmiddelekspert Flemming W. Licht
Hej Søster
Tak for dine rosende ord, vi er glade for du synes om sitet, og at du kunne bruge det.
Jeg synes det er flot at du forsøger at hjælpe din lillebror. Du siger du føler at du er i et dilemma med hensyn til at fortælle det til dine forældre og måske miste din brors tillid.
Når jeg læser dit brev, synes jeg, jeg ser at du måske allerede har mistet hans tillid, idet han jo heller ikke er helt ærlig over for dig, og fortæller dig alt om hvor meget han ryger. Jeg tænker at hvis han fortsætter med at ryge, så vil du gradvist alligevel miste ham, fordi han langsomt men sikkert forsvinder længere og længere ind i hashen, og på et tidspunkt kommer det jo frem alligevel, og så vil du på det tidspunkt stå i det dilemma i forhold til jeres far og mor. Hvis du fortæller det til jeres far og mor nu, så bliver han sikkert møgsur, og synes du har forrådt ham, men det kan måske være starten på at han kommer i behandling og langsomt kommer ud af det på et tidspunkt. Min erfaring fra unge der oplever at deres søskende eller venner "sladrer" til forældrene, er at de ender med at blive glade for at der var nogen der gjorde noget.
Du skriver også du skal være mere sikker i din sag, men hvad er det du gerne vil være sikker i? om han ryger, det gør han, og han ryger mere end du ved og han vil vedkende sig. Jeg synes det er i orden du havde den afventende holdning, for hvis det nu var gået den rigtige vej og han røg mindre og du ligesom fornemmede at det bare var som da du selv røg, så behøvede dine forældre jo ikke at få noget af vide, men jeg fornemmer ikke at det er det, der er din oplevelse.
Du kan enten vælge at sige til ham, at nu er du så bekymret, at du tænker du ikke længere kan holde det som en hemmelighed for jeres forældre. Du siger til ham, at du vil fortælle det til jeres forældre d. d. kl. xx, men at du synes det ville være bedst, hvis han selv fortalte det til jeres forældre. Så giver du ham en mulighed for at fortælle det selv, men det er vigtigt du også fortæller det du ved til jeres forældre, så han ikke forsøger at krybe udenom ved ikke at fortælle alt det du ved. Eller du kan fortælle det til jeres forældre, og så lade dem tage den alvorlige snak med ham.
Næste skridt er at jeres forældre tager ham med til et relevant behandlingssted, der kan tage hånd om ham og hjælpe ham, I kan prøve at motivere din bror til at gå i behandling, I kan ikke selv lave behandlingen, men I kan støtte ham i at stoppe med at ryge. Hvis du sender dit postnr, kan jeg finde det relevante behandlingstilbud til dig.
Håber min besvarelse har hjulpet dig, ellers skriver du bare igen. jeg synes han er heldig og have en storesøster der bekymrer sig om ham.
Held og lykke med Projektet
mvh
Flemming