Dreng / mand20 år
Hej
Jeg er en ung fyr på tyve år. og jeg er meget bange for at min bedste veninde. som jeg er sammen med næsten hver dag, er på vej ud i et hash misbrug. I det sidste års tid har vi to røget hash sammen ca. en gang i måneden. Og været enige om at vi kun skulle holde os til det. Hun har lige mistet hendes kæreste som hun er rigtig meget forelsket i og nogen af vores rigtig  gode venner har droppet os til fordel for hendes x det  har tage rigtig hørt på hende. at han gik fra hende og det med vennerne. Hun er ikke den type som er psykisk stærk. Så hun er kommet igennem det, ved at ryge hash sammen med mig ca. tre gange i ugen den sidste måneds tid. Så her for ca. en uge siden er hun begyndt med at snakke og kysse med en fra vores klasse. Som er på mange hårde stoffer og jeg ved han kan finde på at logge hende til at prøve noget andet også. Har prøvet at snakke med hende om at vi er på vej hen i noget vi begge ved ikke er godt for os. Men hun siger bar at hun godt ved det. Men det er den eneste måde hun kan lade være med at tænke på alt det der er sket. Så sagde jeg til hende at i stedet for at ryge kunne hun snakke med en psykolog om det men hun siger at hun ikke har råd til det. Så sagde jeg til hende at jeg godt kunne give nogen  penge til det hvis det var det da gør at hun ikke vil ryge længere. Men hun siger bar til mig at hun har været til tre psykolog før men det hjælp ikke på de problemer hun havde den gang. Og samme aften røg hun sig pisse skæv med ham fra vores klasse og nogen af hans venner. Det er omkring fire dage siden. Og hun røg også i går og spurgte mig om jeg ikke ville være med til det. Jeg sagde nej. Så sagde hun at jeg var begyndt at blive kedelig. hun har  også røget i dag. Ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre er så bange for hvad der kan ske med hende og er så bange for at miste hende hvis jeg ikke også ryge. Kan ikke bar se igennem fingre med det, det gør virkelig ondt på mig at se hende sådan . Men ved ikke hvad jeg skal stille op

Svar fra rusmiddelekspert Flemming W. Licht
Hej
Tak for dit brev og undskyld der gik lidt tid inden svaret kom.
Jeg synes det er flot at du prøver at tage ansvar for din veninde. Det har du gjort på en god og rar måde, gennem et stykke tid.
Det er vigtigt at du husker at du ikke kan bestemme over hende og at det er hendes valg hvad hun vil i sit liv. Jeg tænker dog godt at du kan presse hende lidt, som du også har gjort tidligere, men det er også vigtigt, at du ikke mister modet og tænker det er din skyld hvis hun gør noget andet end det du synes er det rigtige. Jeg tænker er 3 ting du kan overveje lige nu:
1. jeg synes du skal finde nogle andre der måske har kontakt med hende, familie som også kan gå ind og lægge pres på. Det kan godt være hun bliver sur og betragter det som tillidsbrud, og så ikke vil være din ven mere. Men hvis du ikke gør det er det helt sikkert at du mister hende, med mindre du selv vil følge hende ud i hashen eller stofferne.
2. kan du sige til hende at enten går hun i behandling, eller også vil du kun være sammen med hende når hun ikke er på noget. Igen risikerer du at miste hende, men som ovenfor så er det jo det du langsomt er ved at gøre nu i alle tilfælde. Det er også vigtigt at huske, at du som hendes ven ikke kan samtidig kan være hendes behandler. Det du kan være hvis hun vælger at gå i behandling, er at være et stoffrit tilbud, som hun kan læne sig op af, hvis hun beslutter sig for at stoppe, så har hun netop brug for en som dig, der er der for hende, når det er svært.
3. Tænker jeg det er mget vigtigt du også husker at passe på dig. Du glæder ikke nogen ved at tage de samme valg, som hun gør pt. Du vil ikke kunne hjælpe hende, hvis du ender det samme sted i stofferne og hashen, som hun åbenbart er på vej til.
Håber det gav dig noget at tænke over.
Du er velkommen til at skrive igen, hvis der er sket noget siden sidst du skrev, eller hvis der er noget du ikke forstår.
mvh
Flemming