Pige / kvinde
Hej.. Jeg står med håret i postkassen og ved ikke hvem jeg skal ty til. Jeg er 22 år, min kæreste 27. Vi har været kærester i 4 år, og har det godt sammen og er glade for hinanden og vores liv. Da vi mødte hinanden vidste jeg godt at han ikke var helt 'fin' i kanten og røg hash til fester. Efter ca. et halvt år fik han en aften et anfald, hvor hans hjerte hamrede, han svedte, græd, havde trykken for brystet og var rigtig bange. Han fortalte mig at han røg hash hver dag, og at allerede da han havde tændt sin aftensjoint havde fået det skidt. Jeg var ret chokeret – jeg anede ikke at han var afhængig af hash og jeg er vel egentligt opdraget med en negativ holdning til narkotika, hvorfor jeg heller aldrig selv har haft lyst til at prøve noget. Men han lod til at have fået så stort et chok at han sagde at han aldrig ville røre det igen. Så jeg blev. Det sidste stykke tid har han været meget agressiv – han har ikke været voldelig, men et godmorgen i den forkerte tone har fået ham til at råbe og skrige og smække med døren. Den anden aften kom han så og sagde at han havde noget at fortælle; han ryger ikke, men han tager amfetamin. Han vil ikke fortælle ret meget om det, bortset fra at det ikke er hver dag, og at det 'ikke er ret meget' – kun lige nok til at han bliver glad. Han siger at han ikke kan lide den person han er når han er 'sig selv' – at han får mere energi til skole, mig og venner når han er på speed og at han føler at han bedre kan tackle sine tanker når han er påvirket. Samtidig holder han stædigt fast i at det er et forbrug, ikke et misbrug og at han derfor hverken kan eller vil behandles. Han siger at han har været opfarende fordi han har været frustreret over sine løgne og at han har haft brug for at lette samvittigheden. Og det er faktisk lige præcis dét der giver mig grund til at skrive her: Når han vælger at fortælle mig det, og siger at han er træt af at lyve, er det så et råb om hjælp? eller er det måske bare noget jeg gerne vil tro det er – han nægter jo samtidig at han har et misbrugsproblem. Jeg er simpelthen så forvirret, og ved ikke hvordan jeg skal gribe det her an. KH.

Svar fra rusmiddelekspert Flemming W. Licht
Tak for dit brev.
Hej, det handler ikke så meget om ham, men om dig. Du er nødt til at sætte dig ned, eller gå en lang tur, finde ud af hvordan du tænker jeres forhold skal være og hvad det skal baseres på. Når du så har gjort det, skal du finde nogen at tale med. Nogen du har tillid til og hvis mening du sætter pris på. Hvis du synes det er for svært, så find en pårørende rådgivning, eller prøv at ringe til det lokale Misbrugscenter i din kommune og hør hvad de tænker over det du siger. Du er også velkommen til at sende det til mig.
Umidelbart tænker jeg at du som minimun, skal kræve at han går i behandling. Du kan nemlig ikke være hans behandler og hjælpe ham ud af stofferne. Du kan være et stoffrit tilbud, der kan rumme ham mens han er på vej ud, og det er også en stor og vigtig ting. Så det vigtige er at du finder dit ståsted i alt det her.
mvh
Flemming