Pige / kvinde17 år
Hej brevkasse,
Jeg står i den situation at min veninde der har røget hash dagligt de sidste 2 år er blevet gravid, og ikke kan stoppe med hverken hashen eller smøgerne. Jeg ved godt det er hendes valg, men føler virkelig ikke jeg bare kan stå på sidelinjen og kigge på, imens hun skader sit kommende barn. Hun retfærdiggører at hun ikke kan stoppe med, at hendes afhængighed er så stærk som den er, og at det ikke kommer til at skade barnet. Både hende og kæresten ryger indenfor, og det er ikke fordi fortiden er helt pletfri, hun frygter dog stadig ikke at det skulle ende med nogen former for konsekvenser..
Hvor meget påvirker det at ryge under graviditeten? hun siger at hun jo ville kunne se det på nakkefoldsscanningen hvis der skulle være noget, eller at hun bare kunne lade være md at købe en vugge da jeg nævnte at risikoen for vuggedød var højere.
Håber det giver en smule mening
– forvirret veninde

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Kære Veninde
Tak for dit brev. Jeg kan høre at du er bekymret for det ufødte barn og er i tvivl om, om det du høre veninden sige, nu også kan passe. Din bekymring giver så god mening.
Og du har fuldstændig ret i, at hun kan skade sit barn under graviditeten. Den slags skader kan ikke ses på en nakkefoldsscanning. Hvis der kommer skader, vil de først vise sig under opvæksten i barnets fysiske vækst og udvikling og det kan vise sig som kognitive og adfærdsmæssige problemer. Barnet risikere altså at blive født med nogle uoprettelige skader, som kan gøre dets liv og udvikling meget besværlig.
Når barnet er født kommer moderens evne til at være en nærværende mor, der er i stand til at tage sig af barnets behov før sine egne. Et menneske der er afhængig af rusmidler – uanset hvilke det er – vil oftest tilfredsstille sin trang til et stof før man kan tage sig af barnet. Og det er ikke godt. Et barn har brug for nærværende forældre der kan tage sig det, så det kan udvikle sig normalt fysisk såvel som psykisk.
Det er rigtigt at det er din venindes eget valg om hun vil ryge hash eller ej, hvis ikke det nu er fordi hun er gravid. Når hun er gravid er hun dermed ansvarlig for et lille nyt menneskes trivsel.
Jeg synes du skal lave det der hedder en underretning til kommunen. Det betyder at man fortæller om den bekymring man har og det er derefter er kommunens opgave at undersøge forholdene og hjælpe din veninde og det ufødte barn. Det er ikke som mange tror en anmeldelse – det er en underretning – altså en information om en bekymring for et barn. Du kan gå ind på din kommunes hjemmeside og søge på ”underretning” så vil der helt sikkert komme en vejledning.  Du kan også ringe til børne/ungeafdelingen i din kommune og fortælle om din bekymring. Man kan som almindelig borger underrette anonymt.
Jeg har indsat et link til sundhedsstyrelses hjemmeside hvor de siger noget om graviditet og rusmidler.
https://www.sst.dk/da/sundhed-og-livsstil/graviditet-og-foedsel/information-til-gravide/andre-rusmidler-end-alkohol
Supergodt du skrev og du er velkommen til at skrive igen hvis du har brug for yderligere hjælp.
Bedste hilsner Lone