Dreng / mand33 år
Goddag
Jeg har en søn på lidt over tredive år som har brugt cannabis i mange år, han har mistet flere gode job og boliger, har rod i økonomien, og nogle gange en anstrengt forhold til familien. For et par år siden fik han hæftet personlighedsforstyrrelse og angst på sin journal, som så vidt jeg har læst mig til, er typiske diagnoser ved en længerevarende og massivt misbrug, idet cannabis forstærker disse "sygdomme".
Min søn har været indlagt for at blive clean i nogle få måneder, men desværre uden held, og lige nu er situationen lidt usikker, han får vist noget medicin, som jeg ikke ved er, dog er hans økonomi stå presset, at medicin nogle gange bliver fravalgt, som jeg forstår situationen. Jeg ved, at han går til samtaler med psykolog osv.
Som forældre til en misbruger står man med et ben i begge lejre, man vil så gerne tro på, hvad ens søn fortæller én, men på den anden side, erfaringen har lært én, at sandheden ofte er en helt anden. Jeg har fx ikke styr på hans videre behandlingsforløb, kontakt med kommunen osv. Det hele svæver rundt i en sfære man ikke rigtig kan fange logikken i.
Mit spørgsmål går på, hvis en person med et årelangt massivt cannabismisbrug får stillet diagnoser som personlighedsforstyrrelse og angst, er der så en rimelig forventning om, at hvis personen bliver clean, vil symptomerne på disse lidelser blive formindsket/forsvinde og medicin overflødigt?
Med venlig hilsen
RWJ

Svar fra rusmiddelekspert Flemming W. Licht
Hej
TAk for din henvendelse, jeg ved det er hårdt at være ude på sidelinien, gerne ville hjælpe, men reelt ikke kan det. Det kræver rigtig meget af dig, jeg ved ikke om du har talt med nogen om det, der findes forskellige muligheder for pårørende alt efter hvor i landet du bor. Det er jo vigtigt, du kommer til at leve og overleve med den situation din søn er i.
Til dit spørgsmål. Hashen og din søns personlighedsforstyrrelse og angst, har sikkert været hinandens forudsætninger. Enten har han hele tiden haft angst/personlighedsforstyrrelsen og han har oplevet at hashen har dulmet givet ro på, eller også har hashen været med til at fremkalde angsten/personlighedsforstyrelsen. Nu er jeg jo ikke psykiater, men ligemeget i hvilken rækkefølge (angst/hash/personlighedsforstyrrelse) er dukket op i din søns liv, ville jeg ikke regne med at han bliver medicinfri.
Jeg tænker der er en mulighed for at han hvis han kan hjælpes til at slippe hashen, kan blive korrekt medicineret, så han kan leve et liv hvor personlighedsforstyrrelsen og angsten kommer under kontrol.