Dreng / mand18 år
Kære Ekspert Vores søn har været på efterskole og her var vi bekymret for om, han prøvede at ryge hash. På direkte spørgsmål om han havde prøvet at ryge, svarede han, at alle der prøver at ryge ikke bliver afhængige. Nu går han i gymnasiet og har fundet en god vennekreds, tror vi. Efter en fest fortæller han om en klassekammerat, der blev taget i at ryge og ikke må komme til fester på skolen hele 2.g. Efter denne fest finder jeg tre lighter i hans jakkelomme. Da min mand spørger ham, om det er noget, vi skal beymre os om, svarer han "nej". Nu tænker jeg, at han også røg til festen men kryber udenom igen. Jeg vil ikke have han ryger, fordi jeg er bange for afhængigeheden og at han skal få en psykose. Men jeg er også bekymret for om jeg kan sige, at han ikke må låne bilen til at besøge venner, for hvis han er påvirket af hash, kan han forvolde skade på sige selv eller andre. Jeg er hellere ikke glad for han kører med sine mindre søskende, men det er jo ved de mindre køreture, han opnår kørerutine. Kan jeg sige, at så længe jeg er nervøs omkring hans tøvende svar omkring hashrygning, vil jeg ikke lade ham låne bilen? Kærlig hilsen Dorte

Svar fra Rusmiddel-ekspert Helle Cold Larsen
Hej Dorte
Du kalder mig ekspert, og ja det er jeg jo også, men det er vigtigt for mig at vi her er 2 eksperter, mig ud i stoffer, hash og hvordan unge tackler det. og dig som er ekspert i din søn. Med den viden jeg har og den viden du har, skal du så finde ud af hvad du gør i forhold til din søn.
Det er ofte sådan, at unge, som bliver "taget" i at ryge, som regel kun indrømmer det de er nødt til at indrømme, men sjældent er det hele sandheden der kommer for en dag med det samme. Det er lige som om de tænker at forældrene ikke kan tåle at høre det hele, eller de tænker at konsekvenserne ved at fortælle hele sandheden er for store for dem selv. Det jeg forsøger at sige, er at han sikkert har røger mere end det han fortæller jer, men igen det kan jo også være han har fortalt sandheden.
Jeg plejer ofte at sige til forældrene, at de skal kigge efter 3 ting, når de skal vurdere om deres søn datter er ude i noget de måske skal have hjælp til at komme i land fra.
1. har den unge skifter humør, er gået fra at være aktiv til at være sløv (eller er han gået fra at være stille rolig til at være opfarende)
2. har den unge skiftet vennerne ud, så nu er det nogle helt nye typer han hænger ud med.
3. har han skiftet tøjstil
og som en 4. ting, er der begyndt at forsvinde ting for ham (teknisk udstyr og evt. dyrt tøj)
Alt sammen kan være udtryk for at jeres søn er en helt normal teenager, der afprøver livet og er ved at finde ud af hvem han er – det kan dog også være en ung mand der er ved at bevæge sig ud i noget han måske ikke helt har styr på. Jeg plejer at sige at det er jeres opgave som forældre at finde ud af hvad det er han har gang i. Det kan i kun gøre ved at tale med ham om livet og måske begynde at gøre nogle af de ting i tidligere har gjort sammen (fiske, samle på frimærkNu har jeg svaret på en masse du ikke har spurgt om 😉
Nu til dit spørgsmål. Jeg synes du helt tydeligt skal sige til ham hvordan du har det med hans kørsel, at du gerne vil give ham rutinen og synes det er fint han lærer at køre, men at du på den anden side er bekymret over din mistanke om at han ryger. Både af hensyn til lovgivningen der gør han kan miste kørekortet og fordi der er en sikkerhedsmæssig risiko for ham selv og hans søskende. Så hvis du tager den snak med ham, er det også vigtigt du kan sige noget om hvad der skal til så du ikke længere har den bekymring, hvordan kan han over for dig og din mand vise at I ikke længere har grund til bekymring.
Ved ikke om det gav dig noget du kunne bruge. Ellers er du meget velkommen til at skrive igen.
mvh
Flemming