Pige / kvinde17 år
Hej jeg er en pige på 18 år. For et par måneder siden fik jeg en kæreste, som jeg er super glad for. Problemet er bare at han sniffer kokain ofte, og har gjort det igennem alt den tid vi har kendt hinanden. Det skal dog siges at det ikke var noget jeg kendte til, inden vi begyndte at se hinanden. Som jeg har forstået det er det noget han har gjort igennem 1-2 år. Dog aldrig alene men altid sammen med kammeraterne. De gange hvor jeg har været til stæde(hvor han har været påvirket) har han været trist, agrasiv og helt nede. Derfor har jeg aldrig forstået hvorfor han har gjort det så længe nu. Jeg har selv aldrig rørt stoffer, og derfor har jeg svært ved at sætte mig ind i hans hovede og tankegang. Det som om han har et meget afslappet forhold til det, iforhold til mig og min vennekreds. Han har dog nu besluttet sig for at stoppe, da hans forældre har fundet ud af det. Hvilket jeg har ventet på at San besluttede sig for. Jeg har den tanke gang, at jeg ikke vil bede ham om at stoppe for. Min skyld, fordi hvis jeg så en dag ikke er i hans liv mere, kunne det være god mulighed for at han begyndte igen(og jeg vil have ham til at stoppe en gang for alle) . Og at han kan se at de er skuffet og kede af det.(det skal dog siges at han er 18, så de kan ikke tvinge ham på misbrugscenter eller lignende) Mine spørgsmål er hvad gør at han er blevet ved så længe, når han ingengang har været god når han er på det? Og hvad kan jeg kan gøre for at hjælpe ham?)og ikke falde i fælden igen).

Svar fra rusmiddelekspert Flemming W. Licht
Hej
Tak for dit spørgsmål. Hvorfor bliver han ved. Tja det kan der være mange forklaringer på. En kan være at da han startede, så fik han det sjovt, og det var fedt. så kommer der en periode, hvor han skal tage mere for at få den samme virkning (han udvikler tolerance over for stoffet), til sidst kommer en fase, hvor han tager stoffet, for ikke at få det dårligt (afhængighed). Stoffet er blevet en vane, og han vil have svært ved at stoppe.
Det er rigtig vigtigt, at han som du skriver skal vælge at stoppe for sin egen skyld og ikke for din, det skal være ham der er motiveret, og ikke dig.
Det du kan gøre, er at finde ud af hvad du vil med dit liv, og vil du evt. være kæreste med en der er afhængig af kokain eller andre stoffer. Hvis du ikke vil det kan du sige det til ham, og at han er nødt til at stoppe, hvis han gerne vil være kæreste med dig. Du kan også sige at du gerne vil være sammen med ham, men ikke når han er påvirket. På den måde bliver det ham der skal træffe et valg om hvad han vil, og ikke dig der ikke vil være sammen med ham.
Hvordan du bedst hjælper ham, det tænker jeg du gør ved at være et tilbud om samværd og nærhed, når han ikke er påvirket.
Hvis mit svar ikke giver mening, så skriv gerne igen, eller hvis der er noget du gerne vil have uddybet 😉
mvh
Flemming