Dreng / mand12 år
hej
jeg er en dreng på 12 jeg har på fornæmelsen at min far går igennem en svær tid med rusmidler.
men jeg ved det ikke altså han bliver let sur og har op og nedture tit.

Svar fra rusmiddelekspert Flemming W. Licht
Hej
Du skriver ikke meget, men jeg tænker, at når du har det på fornemmelsen, så er det rigtigt.
Jeg tænker at du er 12 år, så du skal ikke løse din fars problemer. Så jeg tænker der er 2 ting du kan gøre:
1. kan du finde en at tale med, som du har tillid til, og som kan hjælpe dig med hvad du kan gøre for at passe på dig selv. Det vigtigste, er at det er en du har tillid til.
2. tænker jeg du kan tale med din far, om at du oplever at han lige for tiden er lidt sur, og det gør dig ked af det. Du behøver jo ikke sige til ham, at du tænker det handler om noget med rusmidler. Om det sidste er er godt råd, kan kun du selv vurdere, da du jo kender din far, og ved hvordan han vil reagere.
Men i hvert fald er det vigtigt at du finder en at tale med, som har tid til at lytte til dig.
Ved ikke om svaret giver mening, men ellers er du velkommen til at skrive igen.
kh
Flemming