Dreng / mand20 år
Hej jeg har en ven, som tager kokain til fester 1 til 2 gange om ugen. Han har snakket med mig om det og vil gerne stoppe. Men når jeg ser ham gøre der og siger jeg mange gange han skal lade vær, men han gør det afligevel. Han tør ikke at gå til et misbrug center, fordi der var en der skræmte ham væk fra det. Har du en løsning til hvad jeg kan gøre. Evt. Ting jeg kan snakke med ham ? Noget af hans problem er os at 8/10 af hans omgangskreds har et misbrug.

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Kæe 20 årige ven
Tak for dit brev. Du har helt ret i at det ikke er så godt at tage kokain og slet ikke hver uge. Man bliver meget hurtigt afhængig af kokain og får rigitig svært ved at styre det.
Det lyder som om du er en af de få venner han har, der ikke tager stoffer. Så han er rigtig heldig at du er der. Men på den anden side er det en meget stor opgave at få et andet menneske til at lade være med at tage rusmidler, noget som andre skal tage sig af. Du er en god ven – bliv ved med det, men sæt en grænse for hvor meget det skal være din opgave at få ham til at lave forandring. Et lille tip kunne dog være at kigge på den lille anmation der hedder Drugs and The Brain, som viser hvad det er der sker i hjernen når man tager stoffer. Du kan også selv tage kontakt til et rusmiddelcenter og få en snak med en der. Måske vil du få en anden oplevelse som du kan fortælle din ven om.
Jeg håber din ven sætter pris på dit venskab. Pas på dig selv.
Med venlig hilsen
Lone