Pige / kvinde20 år
Hej Netstof.
Min veninde, som for nyligt igen har opsøgt mig over nettet, som jeg aldrig har mødt, men utroligt gerne kunne tænke mig at møde, hun ryger. Jeg vil gøre opmærksom på at jeg er en smule yngre end hende, men det er ikke det, det her handler om.
Det er sådan at hun har fortalt mig hun har røget siden hun var 11 år gammel, stoppet en enkelt gang, men så igen gået over til at ryge fordi hun faldt i til en fest. Det jeg så gerne vil vide er, er der nogen måde jeg ligesom kan hjælpe hende med at stoppe, uden at ødelægge vores venskab?
Det jeg mest tænker over er nok at hun har gjort det så længe, så jeg ved ikke rigtig om jeg kan gøre nogen forskel.
– Bekymret ven

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Kære bekymret ven
Tak for dit spørgsmål. Det er meget omsorgfuldt af dig at tænke, at du måske kan hjælpe din net-veninde til at holde op med at ryge – cigaretter, som jeg forstår det. Spørgsmålet er dog om hun selv ønsker at holde op? Har hun mon bedt om din hjælp til at stoppe?  Mange mennesker ryger og ønsker som sådan ikke at holde op. Men kunne måske ønske at de havde et dybtfølt ønske om forandring. Hvis man virkelig ønsker at stoppe, er det min erfaring at det ikke et spørgsmål om hvor længe man har røget der er det afgørende, men udelukkende et ønske om noget andet man hellere vil. F.eks. hellere vil være fri for at stå på gaden og ryge eller hellere ville dufte neutralt, end af tobak. Dvs. der er forskel på om det er hjælp til motivation til rygestop eller om det er helt konkret hjælp til rygestop.
Jeg tror det bedste du kan gøre er at spørge hende hvilken hjælp om hun ønsker sig og så aftale helt konkret hvordan det skal gøres.
Held og lykke med det.
Med venlig hilsen
Lone Walsøe