Pige / kvinde24 år
Hej jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
min kæreste valgte her i aften nytårsaften at tage kokain midt på rådhuspladsen. Han bad mig om at vende mig om. jeg gik så bare langsomt fremad uden at se mig tilbage. Han fulgte ikke efter mig. Da jeg kom tilbage kunne jeg selvfølgelig ikke finde ham igen. Jeg har ikke kunne få fat på ham. Jeg er rigtig ked af det og synes at det er pinligt at få hjælp af mine venner. Han siger at jeg er hans livs kærlighed og at han vil have børn med mig. Han sagde tidligere at kokain ikke var sjovt og at han ikke ville røre det mere. jeg kan slet ikke sove, og havde brug for at skrve til en person. også selvom jeg ikke får svar her nu. normalt ryger han "kun" hash, hvilket jeg ser igennem fingrene med, siden jeg normalt slet ikke er inde i sådan et miljø.

Svar fra rusmiddelekspert Flemming W. Licht
Du må undskylde, at dit svar har blæst i vinden. Hvis det stadig er aktuelt, kommer her et svar.
1. Som udgangspunkt, kan vi ikke få nogen til noget, hvis de ikke selv har lyst. Vi arbejder i Helsingung, med forældregrupper, hvor vi blandt andet har det formål med grupperne, at give forældrene viden om at de ikke kan ændre på deres børn, men de kan begynde at ændre på sig selv, så kan det nogen gange være at deres børn begynder at gøre noget andet end det de plejer. Altså du kan ikke ændre på andre, men du kan lave om på det du selv gør.
2. Du kan ikke være behandler for en der er tæt på dig, det fører som regel til konflikter imellem parterne.
Det du kan gøre, der også vil være hjælpsomt overfor ham, er at du bliver tydelig på hvor dine grænser går, og hvad konsekvenserne er hvis grænserne overskrides. Du skal mene det du siger, og ikke sige noget du ikke vil tage konsekvenserne af. Hvis du for eksempel siger "jeg flytter hvis du ikke stopper i morgen", så skal du kun sige det hvis du er villig til at flytte i morgen og at du har et sted at flytte hen. Ellers skal du lade være med at sige noget.
Så første skridt er at du finder en du kan tale med en ven/en rådgiver (en eller anden du har tillid til), som du kan bruge til at finde ud af hvad du synes er rimeligt og hvordan du gerne vil leve dit liv. For selv om du gerne vil hjælpe og være noget for din kæreste, så har du også et ansvar over for dig selv.
Når du så har fundet ud af hvad du vil med dit liv og hvor dine grænser går, så fortæller du din kæreste hvordan du har det, hvordan du ser verden, og hvordan du gerne vil have din fremtid skal være. Det vil sandsynligvis indebære at han går i behandling/stopper med at ryge/eller……….? Det du også skal sige til ham er at du gerne vil have en fremtid sammen med ham, men at der er nogle rammer, som han også er nødt til at opfylde, hvis der skal være en fremtid sammen.
På denne måde er det ikke dig der siger du ikke vil bo/være sammen med ham, men ham der træffer et aktivt valg om han vil leve op til dine rammer og blive sammen med dig, eller om han hellere vil ryge hash.
Jeg tænker at et rimeligt krav er, at han får professionel hjælp. I den sammenhæng kan du være et stoffrit tilbud til din kæreste, men du skal ikke være hans behandler. Men det at være et stoffrit tilbud, vil være et meget stort tilbud, det er ofte det misbrugere savner, når de stopper.
Håber det var til hjælp, ellers skriv igen, så skal jeg nok være hurtig på tasterne 😉
mvh
Flemming