Pige / kvinde23 år
Hej Brevkasse
Min kæreste har igennem hans ungdom (allerede fra 14 års alderen, han er i dag 24 år) røget hash. Vi har været sammen i godt 5. Jeg har altid haft et problem med at han røg, men hver gang jeg spurgte om han havde røget benægtede han, at han overhovedet ryger hash. Jeg kunne selvfølgelig aldrig bevise at han røg, da han aldrig gjorde det foran mig. Det skal siges, at vi kender hinanden igennem fællesvenner, som ved og har siddet med ham de mange gange han havde røget. Han har selvfølgelig også fortalt mig inden vi kom sammen at han dengang røg hash, men det er noget han ville stoppe med. Problemet ligger i at jeg mange gange fanger ham i at have røde øjne, være meget sløv og ukoncentreret og når jeg konfronterer ham med det benægter han det bare.
Nu hvor vi er flyttede sammen og vi nogle gange har delt mobiltelefon, har jeg tit modtaget beskeder fra dealers, som sælger hash og andre stoffer, som skunk på tilbud. Sådan nogle beskeder har jeg modtaget op til flere gange på min telefon. For ikke lang tid siden fandt jeg skodder af hash ude i altanen, og da jeg spurgte ham, hvor disse kom fra, benægtede han endnu engang at  det  var hans, men hans brors. Jeg er nået til det punkt, hvor jeg ikke kan mere,  derfor krævede jeg at han tog en blodprøve eller urinprøve, for at bevise mig at han virkelig ikke ryger ellers ville jeg trække mig fra forholdet. Han sagde ok til, at tage en prøve. Det er nu 1 1/2 månede siden vi lavede denne aftale og jeg bedte ham om at  få en tid hos lægen, men hver gang jeg påminder ham om, at han skal ringe til lægen, kommer han med undskyldninger om, at lægen ikke tog telefonen, eller så havde de telefonlukning osv. osv.
Det skal siges, at rygning af hash eller andre stoffer er imod mine principper. Jeg står i en dillemma, hvor jeg på den ene side har jeg den person, som jeg elsker rigtig højt og har det super godt med, men på samme tid har den samme person løjet mig direkte i ansigtet, han har trådt på mig og mine følelser igennem 5 år og så længe han kunne få lov til, at dække sit hash-behov. Nogle gange tænker jeg, at hvis han virkelig elskede mig og ville forholdet det bedste, så ville han være ærlig omkring sit misbrug og bede om hjælp til, at stoppe, i stedet har han i alle de år benægtede hans misbrug, så han kunne fortsætte med at ryge hash. Noget siger mig, at han aldrig stopper, begge hans brødre, som er gift og har børn er misbruger af hash og det skal siges, at ingen af deres koner ved at de ryger og han ser meget op til sine brødre.
Som sagt er jeg noget til mit punkt, hvor jeg vil tage en endelig beslutning, jeg kan ikke fortsætte en fremtid med som ryger hash. Han har haft 5 år til at rette op på det, men hans vilje og ønske har aldrig været der. Vil det være rimeligt, at trække mig fra forholdet? Hvad skal jeg gøre?
Med venlig hilsen
Den meget forvirrede

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Kære ”den meget forvirrede”
Tak for dit brev. Jeg synes du beskriver dine oplevelser rigtig godt og beskriver hvordan du har været tålmodig og håbefuld rigtig længe. Jeg synes nu ikke du lyder forvirret, snarere som en for hvem det er hårdt at træffe et svært valg. Og det er jo et valg, både at blive i forholdet og at forlade det.
Du fortæller, at det at tage stoffer er i mod dine principper – og du fortæller hvordan det også går i mod dine værdier om hvordan man er sammen. At man ikke lyver og snyder hinanden, og at man ikke går ind i et forhold på falske præmisser. Du skriver at du gennem 5 år er blevet trådt på og løjet over for. Du har godt nok arbejdet for det forhold. Måske har du ikke været helt så forberedt på den adfærd der ofte følger med brug af rusmidler – særligt når stoffet bliver så ”vigtigt” for den ene part, at man lyver og håber på man både kan have forhold og ryge.
Det lyder også som om du har været meget tydelig ifht. din holdning til stoffer. Men det lyder også som det har været svært for dig at stå fast på den, fordi det er blevet et spørgsmål om bevisførelse. Hvis du ikke kan bevise årsagen til det du oplever, er det så ikke sandt? Selvfølgelig er det, det. Du skal stole på det du ser og det du oplever. Desuden er et resultat af en test altid kun et øjebliksbillede. Dvs. der ”altid” skal testes. Hvilket forhold kan fungere på kontrol mere end tillid?
Som jeg ser det, har I begge et valg at gøre. Din kæreste skal vælge om han vil have dig eller om han hellere vil ryge hash. Du skal vælge om du forsat vil leve med tvivlen eller om det er nu du skal lytte til din intuition og din viden og tage handling på det. Så, ja, det er rimeligt at du træffer en beslutning som er god for dig.
Held og lykke
Lone