Pige / kvinde16 år
Hej
jeg har været sammen med min kæreste i 1/2 år nu. han har altid har problemer med hash og stoffer, han holdet dog op et halvt år, men efter jul begyndt han igen. jeg havde ikke noget i mod da jeg vidste at han kun gjorder det i weekdenerne. jeg troede dog kun det var hash han var begyndt på igen, men fandt hurtigt ud af at han var begyndt at suge stoffer igen, og at han holdte det hemmligt over for mig. jeg blev meget sur hver gang jeg fandt ud af at han havde lyvet over for mig omkring. men endte altid med at tilgive ham, men han blev bare værre værre til at fortælle sandheden og hver gang jeg sagde at jeg ville gå fra ham hvis ikke snart tog sig sammen. sagde han at han lovede at fortælle mig det når han sugede stoffer og røg hash. men efter en uges tid begyndt det bare forfra flere løgne. jeg prøver at forklare ham at han er blivet afhængig men han lytter ikke. men ved han er, når han bliver sur over jeg siger han ikke skal suge når vi kun er 7 mennskere der sidder og drikke.
vi har så holdt en ugs pause, fordi han igen ikke kunne holde en aftale vi har lavet om at han ikke skal ryge hash i hverdagene fordi han ligsom går i skole. men selv det kan ikke overholde. så jeg valgte at holde pause med ham ligsom for at få ham til at forstå, at jeg gider være sammen med en der vælger hash og stoffer frem for sin kæreste. men vi blev så venner om fredagen og tog til hyggedruk. og det endte så med at han sugede 🙁 og jeg trorede eller nok mere håbede på at han ville tænke idag tager jeg ikke noget, for var tæt på at miste hende og nu vil jeg vise at jeg vil hende ( som han siger han vil). så vi endte med at bliver uvenner og han tog hjem til sig selv. uden jeg vidste han var kørt. så jeg skriver så til ham for at høre hvor han er. for så en besked hvor der står"  er hjemme og cutter" jeg gik helt i chok for han er slet ikke sådan en type fyr. fik flere bekseder hvor der stod at han ville stikke i sig selv og han overvejet at tag sit eget liv. fordi jeg sagde det var slut med os efter han havde suget. for det var ligsom den sidste chance jeg havde givet ham og han vælger så at fuck det op. men jeg bliver så kørt hjem til ham, hvor jeg finder ham sidene med en kniv, men igen snit sår.
vi bruger så en del tid på snakke og jeg giver ham en chance til… ( skal lige siges jeg har givet ham mange chance omkring det med hash og stoffer). vi er så blevet gode venner igen, men han ryger stadig hver dag selvom han skal i skole også selvom vi stadig har den aftale vi har. når jeg så spørg ham om hvorfor han ryger i hverdagene svarer han bare med " ved jeg ikke " hviket jeg ikke kan bruge til en skid. men nu er vi så gået på sommerferie og der ved jeg godt han kommer til at ryge hver dag, selvom han har lovet mig det ikke kommer til at ske. men jeg er nu begyndt at skrive ned når han har røget så jeg på et tidspunkt kan hvis ham at han faktisk ryger hverdag.
jeg føler bare virkelig at jeg bliver sat til siden for han rygning, et eksempel, han spurgte om jeg ville med hjem til nogle af vores venner om aften, hvor jeg så svarede nej fordi jeg ved at de bare skal ryge og jeg bare vil kede mig. så skriver han lidt senere om jeg så vil med ud og gå en tur. færst tæmkte jeg ja, det lyder mega hyggeligt. men så vidste jeg godt hvorfor han ville gå en tur, det er ikke bare fordi han bare havde lyst til at gå en tur med mig for hyggens skyld nææ, kun så han kunne ryge en pive. jeg vælger så at sige nej, og han skriver så han tager hjem til vores venner ( han var der kun en time) jeg spørger ham om han ikke bare vil ligge og putte og se en film med mig i stedet for. men nej han havde jo en aftale med dem. men jeg ved de ville ikke have noget i mod hvis han bare skrev "jeg bliver hjemme og ser en film med ida" for de to er nemig også kærester så det ville de sagtens ku forstår. men han tog så afsted.
da vi så vågner ligger vi og putter og det er vildt hyggeligt. han går så ned for at ryge en cigaret eller det trode jeg, jeg gå ud til ham og kan bare lugte han er igang med at ryge en joint. jeg vølger så at pakke min ting og cykle hjem til mig selv.
jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, jeg følere at han ikke kan være sammen med mig uden at have røget, og så vælger han det frem for mig. og han lyver hver gang han suger stoffer hviklet jeg overhovdet ikke forstår da jeg selv har prøvet det og ved godt hvorfor han gør det, ja man for det vildt fedt men behøves man at gøre det hver weekend. og jeg kan bare ikke give ham flere chancer. så skal jeg slå op med ham selvom jeg elsker ham så utroligt højt. eller skal jeg bare lad ham gøre som han vil for han lytter aligvel ikke på mig.
alle gang han har sagt han ville bevise at det er mig han vil have og lovet at gøre det godt igen, har han bare gjordt som han plejer lyve, suge, ryge og så lyve lidt mere
så pleace hjælp!!!

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Kære kæreste 16 år
Tak for dit brev. Jeg kan hører at du har anstrengt dig meget for at forstå din kærestes handlinger og valg. Jeg er meget imponeret over din tålmodighed – og måske har du været tålmodig længe nok nu.
Det lyder som om din kæreste er mere afhængig af stoffer end han selv er klar over. Hele den måde han opfører sig på, den måde han vælger og prioritere på, kunne tyde på det. Han vælger at ”dække” sine egne behov først (altså ryge hash) fordi det er det vigtigste i hans ”verden”. Han lyver for dig, han vil styre og bestemme og han vil have både dig og stofferne – han truer endda med at skade sig selv når du forsøger at sætte grænser.
Han får dig til at tvivle på, om det du ser, er rigtig. Så meget at du er nødt til at skrive det ned, for at kunne bevise for ham at han ryger hver dag. Jeg tror, at han udmærket ved, at han ryger hver dag, men han vil som sagt gerne have både dig og stofferne – og han vil gerne have at du indretter dig så det kan lade sig gøre. Så ja, du har ret, han tilsidesætter dig til fordel for rygningen/stofferne.
Din kæreste tager sandsynligvis stoffer, fordi det lige nu giver mening for ham. Som person er han sikker et sødt og dejligt menneske og ikke en der vil lyve. Men lige nu er det stofferne der styre hans måde at være på og det bliver svært for dig at gøre mere ved, end det du allerede har gjort. Fordi det er dybest set hans valg.
Men du kan vælge for dig selv – du kan vælge om du vil finde dig i at blive tilsidesat, om det er sådan et kæresteforhold du vil have. Du kan vælge hvor mange forsøg og chancer du vil give forholdet. Jeg synes det lyder som om du har nået en grænse. Jeg synes det er meget vigtigt at du sætter dig selv forrest nu, at du prioritere dine behov – fordi du kan ikke blive glad/lykkelig i sådan et forhold – selvom du elsker ham meget højt. Nogle gange er det ”at elske meget højt” også at sætte hinanden fri. Det kan være at sætte fri for kort tid eller for lang tid – og måske er det slet ikke er et godt match med jer to. Hvem ved?
Jeg håber du kan bruge svaret til noget. Du meget velkommen til at skrive igen hvis du har brug for det.
Held og lykke og ønsker om en god sommer.
Kærlig hilsen
Lone