Pige / kvinde16 år
Hej, jeg er en ung pige der snart fylder 16. Jeg har et stort problem, der nærmest er blevet afhængigheds/ tvangstanker. Jeg har røget hash, og drukket 4 år. Jeg har altid været omgivet af brugere af hash, og alkoholikere. Jeg er opvokset i et misbruger hjem. Min mor var dybt afhængig af hash, og min far var voldsom alkoholiker. Jeg begyndte da jeg lige var på grænsen til 12, og har røget og drukket her dag siden. Jeg kan i dag ik starte dagen uden et glas vodka, eller en joint. Jeg er afhængig af at have følelserne, glemt væk af en joint. Jeg meget ensom, og kendt min familie. Jeg blev hurtigt det folk ser som, hende der man lige knalder. Og udover det man mobbet meget som lille. Så mange problemer har været skyld min mine misbrug. Jeg vil meget gerne stoppe med det, og har sunket mit alkoholmisbrug meget. Men med hash er det langt sværere. Jeg oplever symptomer som: Tvang til at holde mine tanker fra hash. Ingen appetit. Søvn problemer. Mange hovedpiner. Sved ture. Sværere ved at holde mig i gang, og ha humøret på. Dovenskab. Mere ligeglad. En der kan hælpe, så please skriv løs. Jeg ville være hjertelig taknemmelige. Vil meget gerne ku komme videre i mit liv, uden et misbrug der hænger mig på. Venligst Kim.

Svar fra rusmiddelekspert Flemming W. Licht
Hej Kim
Jeg synes du er en sej pige, forstået på den måde, at du stadig har drømmen om at noget kan blive anderledes, og at der er et andet liv derude for dig. Det er også sejt det er lykkedes for dig at sænke dit alkohol forbrug, og jeg kan sagtens forstå at du har det svært med hashen. Det er jo sikkert hashen der gør at du er i stand til at holde dit liv ud. Jeg tror godt du kunne stoppe med alkoholen selv, men jeg tror at du har brug for støtte til at stoppe med hashen.
Min erfaring fra Helsingung i Helsingør, er at hashen er langt det sværeste for de unge at stoppe med, men de unge der klarer det, er de unge der har en drøm/ønske om at livet skal være anderledes. Det er det jeg fornemmer at du har.
Jeg kan anbefale et sted i København, der hedder U-Turn, som ligger i Studiestræde. se nedenfor. Jeg tror også bare du kan møde op og lave en aftale. Skriv bare igen, hvis der er mere.
Studiestræde 47
1455 København K
Ring på telefon 82 56 23 00
Åbningstider
Mandag 10-16
Tirsdag 10-19
Onsdag 10-19
Torsdag 10-19
Mvh
Flemming