Pige / kvinde48 år
Som forældre til en knægt på 16, der er kommet rigtig langt ud i både hashmisbrug og dealing af hash, søger vi desperat hjælp til hvordan vi skal håndtere situationen. Der er allerede kommune, SSP, misbrugskonsulenter, og politi inde over vores søns sagsforløb, men vi føler ikke vi som forældre får hjælp, med bl.a. Sparring omkring hvordan vi skal tackle de udfordringer der dagligt følger med sådanne problemstillinger. Vi har fundet 25 g hash og en vægt til at veje hash af på, på sønnikes værelse (ved den har været større da vi kan se der er taget af den). Vores søn har hele tiden fået af vide, at vikke vil have stoffer eller lignede i vores hjem. Vi har taget både hash og vægt, men er bekymret for hvordan han vil reagere når han kommer hjem og ser vi har fundet det. Vi er godt klar over at der er andre inde over den hash vi har fundet, da vores søn, bor hjemme, ingen penge tjener, og lever sit liv efter kun hans termologi og ikke andres. Vores søn er bedøvende ligeglad med hvad vi siger, og hvilke regler der er for vores hjem. Han er ude i små kriminalitet m.m. Og skal i retten med ham inden ret længe. Nogen der kan hjælpe og råde os?

Svar fra rusmiddelekspert Flemming W. Licht
Hej
Svært problem I står i, jeres søn har åbenbart et meget stort forbrug af hash, typisk så er det jo sådan, at når de unge begynder at sælge, så er det også for at financiere sit eget forbrug.
Nu har I jo mange rådgivere inde over, så jeg bliver lidt i syv sind over hvad skal skal sige til jer, som I ikke allerede har fået af vide.
Men jeg vil vælge at tackle det som om i var kommet i Helsingung (det sted jeg arbejder).
Noget af det vigtigste, er at gå i tænkeboks, inden i taler med jeres søn. det er utroligt vigtigt, at I kun siger det i mener, og som I kan stå på mål for. Forstået på den måde at hvis i stiller en konsekvens af en handling op, så er det også vigtigt at I er villige til at føre konsekvensen ud i livet, er I ikke det, skal I stille en anden konsekvens/regel op.
Hos os betragter vi forbruget af hash, som udtryk for et forsøg på at tackle livet, så når i taler om hashen som problemet, så vil den unge ofte opleve hashen som løsningen på problemerne. Vores udgangspunkt er derfor, at vi skal finde ud af hvilke problemer den unge forsøger at løse med hashen – ellers kan vi ikke stille alternativer op for den unge, som kan bevirke, at han bliver i stand til at træffe andre valg. Derfor er det også utrolig svært at være pårørende og "behandle" den unge, det kan jo være at I er blevet en del af problemet i forløbet.
Nogle måder i evt. kan tale med jeres søn om hashen og hans forbrug på kan være som nedenstående:
1. lad være med at bruge ordet misbrug – han vil typisk ikke opleve det som et misbrug, men som noget der hjælper ham. Så hvis I bruger ordet misbrug, vil han lukke ørerne og I har den første konflikt.
2. sig til ham i gerne vil forstå, så hvis han kan forklare: Hvordan hashen virker? Hvornår han ryger? Hvorfor han ryger? Hvem han ryger med (det er ekstremt vigtigt at i kun stiller de spørgsmål for at forstå, ikke fordi i vil lave noget om). Og nej det betyder ikke at I accepterer hans forbrug, men det betyder at I som forældre gerne vil forstå – at forstå er jo første trin til evt. at kunne hjælpe.
3. i kan også forsøge at tale med ham om hvor han er i sit forbrug, hvad han ryger, hvordan han ryger, og om han altid oplever det samme når han ryger.
4. i kan tale med ham om hans tanker om hans liv og evt. fremtidsplaner.
5. godt spørgsmål er også om han har holdt pauser, og hvordan han har oplevet det.
6. typisk når I som familie er kommet derud hvor I er, så er I også kommet ind i en negativ spiral. For at vende den udvikling at kan I begynde at finde noge ting at anerkende ham for, mindst en ting dagligt og gerne flere. I starten kan det være svært, men det kan være at han har overholdt en aftale, gået ud med skraldespanden eller…. Det kan godt virke søgt, men hvis I i en periode kombinerer det med at I ikke bemærker de ting der ikke fungerer, så vil det give ham ro, og det vil sikkert være noget andet end det I har gjort i et stykke tid.
Det er nogle af de samme spørgsmål vi stiller, og vi gør det ud fra et ønske og forhåbning om at det kan få den unge til at reflektere over sit liv og forbrug. Kan vi få den unge til at reflektere, så er der basis for at den unge også kan træffe nogle nye valg i sit liv. Vi kan ikke og I kan ikke få jeres søn til at gøre som I vil, med mindre han selv vil.
Håber mine tanker har været til lidt hjælp ellers skriv igen.
kh
Flemming