Dreng / mand21 år
Jeg har igennem de sidste par uger overvejet, hvad man kan gøre, når man står og overværre ens ven komme længere og længere ud, i et stofmisbrug.
Min ven er 21 år gammel, og er lige startet på første år på HF, for anden gang. Han har altid været glad for, at gå i byen og har også røget Hash engang imellem, men ellers har han haft et fornuftigt og distangseret forhold til hårdere stoffer. Han har nu hele sommeren taget Kokain, LSD og MDMA op til flere gange, og tager stadig kokain ca. hver eneste weekend.
Jeg skriver, fordi jeg virkelig ikke aner, hvad man skal gøre som "pårørende". Han er en af mine gode venner, og vi har altid været meget ærlige overfor hinanden, men han har igennem sommeren forsøgt, at skjule for mig, at han har taget stoffer, da han skammer sig over det, hvilket jeg har fuld forståelse for.
Jeg ved ikke, hvad der er det rigtige at gøre, for han har selv en gang erkendt, at han har et problem, men han har forsøgt, at undgå emnet lige siden.
Jeg vil gerne forslå ham, noget rådgivning i et misbrugscenter, men er næsten 100% sikker på, at han vil takke nej, da han vil synes det er pinligt. Så mit spørgsmål er egentlig, hvad kan man gøre for at hjælpe? For jeg kan ikke stå og se på længere.

Svar fra rusmiddelekspert Flemming W. Licht
Hej
Stor anerkendelse af at du bekymrer dig om din ven, og at du gerne vil hjælpe ham.
Det du med held kan gøre, er at give ham et billede af hvordan han var inden han begyndte at tage stoffer, og hvordan du oplever ham nu. Det kan han nemlig ikke sige passer.
Så tænker jeg på at han måske har noget famile, som kunne støtte ham.
Du vil sikkert sige, at hvis du fortæller det til hans famile, så vil han bliver sur og måske forkaste jeres venskab, problemet er jo bare, at hvis du ikke gør noget/siger noget til nogen, så vil du alligevel miste ham, hvis han fortsætter ud i stofferne.
Du kan også som et første skridt tilbyde ham at følge med ned til et rådgivningssted.
I langt de fleste kommuner er der et sted for unge, som ikke minder om misbrugscentre. hvis du skriver hvilken kommune du bor i skal jeg finde det relevante sted for dig.
Kommunerne skal også tilbyde anonym rådgivning og behandling, hvis han "bare" har rusmiddelproblemer.
Skriv gerne igen
mvh
Flemming