23 år
Hej..
Vi har været sammen i 3 1/2 år, i starten røg min kæreste slet ikke, men han fortalte at han havde røget fast i rigtig mange år, men havde kontrol over det nu. I min omgangskreds dengag var det faktisk langt de fleste der røg, så var vandt til at det var en del af hverdagen, og især til fester. Vi begyndte så efter et par mnd. at ryge lidt sammen i weekenderne, og troede ikke han ellers røg udover det- men det begyndte så at være hver gang vi var sammen, og flere joints, og fandt så ud af at han var begyndt at ryge hver dag igen. Jeg stoppede med det samme, at ryge sammen med ham da jeg fandt ud af det. Han har villet stoppe rigtig mange gange, og jeg har hjulpet ham på alle mulige måder, men det ender altid med at vi kommer op og skænddes og det hele ryger tilbage til dagligt røg- og meget af det! han har mistet sit arbejde for nyligt- hvilket har gjort at han ryger fra han står op og til han går i seng.. Jeg går stadig på arbejde og kan defor ikke være hjemme ved ham hele tiden. Vi begyndte at skændes rigtig meget da han begyndte at ryge igen for nogle år siden- og vores forhold ændede sig rigtig meget, og han ændrede sig fuldstæningt- hvilket han ikke selv kan se… når vi snakker om hans missbrug, og jeg forklare ham at han bliver nød til ta stoppe for at vores forhold ikke går i stykker- så siger han altid at han ikke kan stoppe når vores forhold ikke går godt. Men prøver at forklare ham at det ændre ham at ryge og dermed vores forhold.. Han vil IKKE have hjælp udefra og bliver meget sur hver gang jeg bringer det op. Jeg ved ikke hvordan jeg skal hjælpe ham mere, og har virkelig ikke lyst til at vi går fra hinanden! Men han er konstant sur på mig, og bliver meget lettere sur over småting end da han ikke røg. Det har vi snakket om og han har indrømmet at det gør ham mere irritabel når han ryger.. men jeg har vænne tmig til det og siger til mig selv at han gør det fordi han ryger, så bære over med ham. Syntes det er synd at han spilder sit liv ved at sidde og ryge. Og jeg magter ikke sådan et liv mere. Har altid tænkt at det ikke hjælper at blive vred over det eller sige at jeg forlader ham hvis han ikke stopper- for tror ærligt ikke bare han kan stoppe hvis jeg sagde det. Hvad gør jeg for at hjælpe ham?

Svar fra rusmiddelekspert Lone Walsøe
Kære 23 årige kæreste
Tak for dit brev. Jeg kan hører at du rigtig gerne vil hjælpe din kæreste med at få det bedre og at du har været meget tålmodig længe. Men jeg kan også hører at du virkelig er på overarbejde.
Du er op i mod hashens egenskaber dvs. hvordan hashen virker på kroppen og sjæl, hvordan den kan snige sig ind i livet og gøre mennesker afhængige og samtidig gøre så man mister evnen til at håndtere sit siv på en fornuftig måde.
Når unge mennesker bruger hash som løsning på noget andet der ikke fungerer i sine meget unge år kan det betyde, at man ikke lærer at klarer sine problemer på anden vis. Hvis man f.eks. begynder at ryge fordi det føles som en bedre tilstand i kroppen og man samtidig får en trofast vennekreds, så kan man umiddelbart føle at man lever et godt liv. Men bivirkningerne følger med uanset årsagen til at man ryger.
Når man møder ubehagelige følelser som ofte opstår når man skændes, giver det ny næring til lysten og behovet for at ryge.
Når der skal ske ændringer i denne onde cirkel er det nødvendigt at det er ens eget ønske. Dvs. din kærestes ønske.
Jeg synes det lyder som om din kæreste endnu ikke har fået øje på den onde cirkel han er blevet fanget i og at vil have dig til at ændre på jeres forhold, før han selv kan gøre noget.
Jeg tror det bedste du kan gøre for ham og for dig selv, er at beslutte dig for hvor dine grænser går, hvor langt tid du vil bruge det og stå fast på hvordan du vil leve dit liv. Hvis han vil være en del af det, er det hans opgave at ændre stil.
Hvis han beslutter sig for det, tror jeg det er vigtigt at du ser om adfærden ændre sig til det du kan leve med.
Bedste hilsner Lone Walsøe